I hvor høj grad tolererer du uvished?

Hvis du i nogen grad kan tolerere og klare uvished og situationer, hjælper det dig til at opleve indre balance og trivsel i hverdagen.

Hvis ikke, er der risiko for, at du hurtigt bliver bekymret, ængstelig og nedtrykt  – din daglige livskvalitet tager et dyk. Ved at træne din evne til at tolerere og håndtere uvished, kan du styrke dig selv mentalt og opleve mere glæde og overskud.

Test dig selv – og få gode råd

Besvar hvert spørgsmål ved at benytte en skala, hvor 1 betyder ’passer slet ikke på mig’, 2 betyder ’passer en lille smule’, 3 betyder ’passer i nogen grad’, 4 betyder ’passer ret godt’ og 5 betyder ’passer fuldstændigt’.

1. Uvished afholder mig fra at have faste meninger om ting.

2. Uvished gør, at jeg ikke kan tolerere at leve.

3. Det er ikke retfærdigt, at der ikke findes nogen garantier i livet.

4. Jeg kan ikke slappe af, når jeg ikke ved, hvad der sker i morgen.

5. Uvished får mig til at føle mig utilpas, angst eller stresset.

6.  Uforudsete begivenheder gør mig meget urolig eller ophidset.

7. Det frustrerer mig, når jeg ikke har al den information, jeg har brug for.

8. Man skal altid kigge fremad, så man undgår overraskelser.

9. Når det er tid til at handle, kan jeg blive handlingslammet på grund af uvished.

10. Når jeg oplever uvished, fungerer jeg ikke så godt.

11. Uvished gør mig sårbar, ulykkelig eller ked af det.

12. Jeg ønsker altid at vide, hvad fremtiden bringer.

13. Jeg hader at blive overrasket.

14. Den mindste tvivl kan standse mig fra at skride til handling.

15. Jeg forsøger at organisere alt på forhånd.

16. Når jeg føler mig uvis på noget, bliver jeg usikker.

17. Uvished afholder mig fra at sove godt om natten.

18. Jeg forsøger at komme væk fra situationer med uvished.

19. Når noget i livet er flertydigt, stresser det mig.

20. Jeg kan ikke holde ud, når jeg er ubeslutsom angående min fremtid.

Din score:

Læg alle tal sammen. Hvis din score er under 40 er det tegn på, at du er i stand til at tolerere nogen grad af uvished.
Hvis din score er over 50 har du typisk nogle udfordringer med at tolerere uvished.
Hvis din score er over 70 har du typisk store vanskeligheder ved at tolerere uvished.

At tolerere uvished handler mao. ikke om enten – eller. Det er et gradspørgsmål og nogle perioder af livet kan du være bedre til det end andre.

Sensitive børn og voksnes forhold til uvished

Test dig selv – og forstå din sårbarhed

Som sensitiv er du typisk indledningsvist mere overvældet end andre, når du står ansigt til ansigt med nye ting i livet, eller når du ikke ved, hvordan ting vil udvikle sig i den kommende tid. Overvældelsen kan blive til magtesløshed, som avler belastende stress, nedtrykthed og ængstelse. Det er ikke din skyld, og der er ingen grund til, at du kritiserer dig selv for det.

Sæt fokus på potentialet i din sensitivitet.

Hvis du gennem livet lærer, hvordan du skal forholde dig konstruktivt i disse situationer, bevarer du din indre ro og balance. Når du koncentrerer din opmærksomhed om de strategier, du vil benytte, i stedet for at ‘drukne’ i negative følelsernes hav, vil du opleve ‘vind i sejlene’. Det skyldes, at du som sensitiv har et unikt potentiale for at blive psykisk stærk, når du omsætter indsigter og redskaber til handling – et potentiale der ofte er større end hos mindre modtagelige mennesker.

Den gode nyhed er altså, at du kan lære færdigheder, som ruster dig til at klare uvished på en konstruktiv – snarere end destruktiv – måde.

Hvad kan du gøre? Læs videre og få 3 gode råd

Ofte kan andre sige til sensitive mennesker: “Lad nu være med at bekymre dig! Tænk ikke så dybt over det! Hold nu op med at vende og dreje ting.”

I stedet for at følge de velmente – men naive – råd, som ikke er effektive, kan du lære at bekymre dig på en effektiv måde.

1. Lær at skelne mellem produktive og uproduktive bekymringer:

Produktive bekymringer hjælper dig til at løse problemer og til at kunne handle i nuet.
Uproduktive bekymringer skaber et hav af “hvad nu hvis…- tanker”, som ikke fører til nogen konkrete praktiske handlinger.

2. Slip uproduktive bekymringer – ved at holde op med at tro på tre forkerte ting (som er forkerte, fordi de får dig til at holde fast i uproduktive bekymringer i stedet for at give slip på dem):

1.”hvis jeg har en bekymring, så er den vigtig, og jeg skal dvæle ved den” (det passer ikke: du skal kun dvæle ved de produktive bekymringer).

2. “hvis jeg er bekymret, skal jeg finde frem til alle de mulige løsninger” (det passer ikke: du skal hellere spørge dig selv: “Er der noget, jeg kan gøre lige nu?” Så fokuserer du ikke længere på uvished om fremtiden, men på konkrete handlinger, der reelt set forbedrer din situation).

3. “jeg kan ikke acceptere uvished.” (det passer ikke: Du bliver mere glad og afslappet – og mindre bekymret – når du lærer at acceptere og håndtere en vis grad af uvished i tilværelsen. ).

3. Genkend dine produktive bekymringer og gå hurtigt i gang med at skride til handling og løse problemer

Produktive bekymringer er fornuftige, afgrænsede og realistiske
Her er nogle eksempler: er der benzin nok til at komme hele vejen til Århus? Har min datter fået madpakken ned i tasken, så hun får noget at spise i dag?
De er lette at handle på og du kan hurtigt og effektivt gøre noget.

Uproduktive bekymringer er uafgrænsede og urealistiske
Hvad hvis jeg bruger alt for mange penge til at vi kan blive boende i det her hus? Hvad nu hvis vi ikke kan blive? Hvordan skal det hele så gå? Finder vi nogensinde et andet sted at bo?

Gør uproduktive bekymringer produktive ved at fokusere på, hvad du kan gøre her og nu
Du kan  gøre bekymringen produktiv ved at 1. samle information (f.eks. lave et budget, få overblik over privatøkonomien og måske melde dig til spiir)  2. Træffe beslutninger (Hvis du bruger for mange penge, kan du vælge, hvor du vil begynde at spare. Hvis du ikke kan spare nok, kan du helt konkret vælge hvor du ellers vil bo) . 3. Handle (du kan begynde at spare penge eller helt konkret tage fat på at skulle flytte).

Kilde: Testen er et uddrag fra forskningsartiklen: Why do people worry? Personality and Individual Differences.17 (6) 791-802. (Freeston, M.H. et. al. 1994)

Vil du have mere hjælp og inspiration?

1.  Vores gratis nyhedsbrev med viden og anbefalinger udkommer en gang om måneden. Tilmeld nyhedsbrev her.

2. Vores individuelle samtaler og gruppeforløb giver dig indsigt og redskaber, der virker. Du får konkret vejledning i, hvordan du fører dine mål ud i livet. Skriv til kontakt@sensitiv.dk eller læs mere om vores gruppeforløb.

3.  Bogen Sensitive børn og voksne giver unik indsigt i den sensitive styrke og et overblik over den vigtigste og nyeste viden om, hvordan du og/eller dit barn kan sætte den sensitive tilbøjelighed til at tænke dybt over ting i spil på en positiv måde.

5. Seminaret Redskaber til arbejdslivet – en praktisk guide til sensitivehjælper dig til skabe en meningsfuldt, tilfredsstillende og produktivt arbejdsliv, hvor du medtænker hensynet til dine sensitive personlighedstræk.

6. Se også vores efterspurgte kurser om: Indre ro for særligt sensitive, og Slip nedtrykthed som indeholder mange anbefalinger og redskaber til at få en bedre hverdag – med mere produktive bekymringer.

6. Se videoklip eller køb vores DVD med nyttig viden til hverdagen.

Få mere viden og anbefalinger via nyhedsbrevet, som udkommer en gang om måneden. Tilmeld nyhedsbrev her.

Berig hverdagen med inspiration og ny viden til dig selv eller dit barn. Tilmeld og få gratis gaver!

Berig hverdagen med inspiration og ny viden til dig selv eller dit barn.
Tilmeld og få gratis gaver!

 

BOG
Sensitive Børn

BOG & VIDEO
Kursus

BOG
Sensitive Børn og Voksne

DOBBELT DVD
Særligt Sensitive

SENSITIVE VOKSNE


SENSITIVE BØRN


Lise og klient terapi samtaler

BOOK SAMTALE