Er du særligt sensitiv? – en selvtest

Besvar hvert spørgsmål i overensstemmelse med, hvad du føler. Svar “sandt”, hvis det i det mindste eller i nogen grad er sandt for dig. Svar “falsk”, hvis det ikke er særlig sandt eller slet ikke sandt for dig.

Jeg synes at være opmærksom på det uhåndgribelige i mine omgivelser.

Andre menneskers stemninger påvirker mig.

Jeg er tilbøjelig til at være meget følsom over for smerte.

På travle dage har jeg behov for at trække mig tilbage, til sengen eller et mørkt værelse eller et andet sted, hvor jeg kan få noget privatliv og blive fri for stimulering.

Jeg er særligt følsom over for virkningerne af koffein.

Jeg bliver let overvældet af ting som kraftigt lys, stærke lugte, grove tekstiler eller sirener i nærheden.

Jeg har et rigt, sammensat indre liv.

Jeg bliver ilde til mode af høje lyde.

Jeg bliver dybt bevæget af kunst eller musik.

Jeg er samvittighedsfuld.

Jeg bliver let forskrækket.

Jeg bliver nervøs, når jeg skal lave meget på kort tid.

Når mennesker befinder sig dårligt i et fysisk miljø, ved jeg for det meste, hvad der skal gøres for at gøre det mere behageligt (såsom at ændre belysningen eller siddepladserne).

Jeg bliver irriteret, når man prøver at få mig til at gøre mange ting på én gang.

Jeg gør mig megen umage for at undgå at begå fejltagelser eller at glemme ting.

Jeg gør det til et princip at undgå voldsprægede film og tv-show.

Jeg bliver stimuleret på en ubehagelig måde, når der foregår en masse omkring mig.

Det at være meget sulten skaber en stærk reaktion i mig, som afbryder min koncentration eller stemning.

Forandringer i mit liv ryster op i mig.

Jeg bemærker og nyder sarte eller fine dufte, smage, lyde, kunstværker.

Jeg prioriterer det højt at indrette mit liv, så jeg undgår rystende eller overvældende situationer.

Når jeg er nødt til at konkurrere eller til at blive iagttaget, mens jeg udfører en opgave, bliver jeg så nervøs eller usikker, at jeg klarer mig meget dårligere, end jeg ellers ville have gjort.

Da jeg var barn, syntes mine forældre og lærere at opfatte mig som sensitiv eller genert.

Dit resultat

Hvis du svarede “sandt” til 12 eller flere af spørgsmålene, eller hvis enkelte tegn er meget stærke, kan du være særligt sensitiv.

Husk at ingen selvtest er helt nøjagtig, og at dine svar på spørgeskemaet ikke kan stå alene i vurderingen af et personlighedstræk. Læs mere om at teste sig selv og om ikke at overse vigtige tegn på mistrivsel.

Kilde

Testen er udviklet af Elaine Aron og citeret ordret fra bogen Særligt sensitive mennesker, Borgens Forlag, 2008.

Er du i tvivl om du er særligt sensitiv?

I givet fald er du velkommen til at booke en samtale og få en vurdering og nogle praktiske anbefalinger

Hvad kan man gøre som sensitiv?

1. Vores gratis nyhedsbrev med viden og gode råd udkommer en gang om måneden. Tilmeld nyhedsbrev her. Du kan finde mange praktiske råd i undermenuerne.

2. Se videoklip eller køb vores DVD, hvor Elaine Aron og Lise August formidler nyttig viden og praktiske anbefalinger til hverdagen. Ny DVD og bog om at berige dit liv med Sensitive fordele er på vej fra seminar i 2015 med Lise August og Elaine Aron.

3. Se også vores efterspurgte 1-dagskurser. Fra selvkritik til selvaccepthjælper dig til ikke at kritisere dig selv, når du er overstimuleret, og få større glæde i dit daglige liv. Se også: Indre ro for særligt sensitiveSelvkontrol for udadvendte sensitive,  Fra vrede til varme og Sensitiv med overskud.

7. Læs mere om sensitive børn her.

Berig hverdagen med inspiration og ny viden til dig selv eller dit barn. Tilmeld og få gratis gaver!

Berig hverdagen med inspiration og ny viden til dig selv eller dit barn.
Tilmeld og få gratis gaver!

 

BOG
Sensitive Børn

BOG & VIDEO
Kursus

BOG
Sensitive Børn og Voksne

DOBBELT DVD
Særligt Sensitive

SENSITIVE VOKSNE


SENSITIVE BØRN


Lise og klient terapi samtaler

BOOK SAMTALE