Introvert eller ekstrovert? – Test dig selv

Alle mennesker har både indadvendte og udadvendte sider, men mange genkender især ét personlighedstræk. Undtagelsen er de ambiverte, som genkender begge sider omtrent lige meget.

Test dig selv: Besvar de følgende 30 spørgsmål med et S (sandt) eller et F (forkert) og tjek antal point under listen.

1. Når jeg har behov for at hvile, foretrækker jeg at tilbringe tid alene eller sammen med et eller to nærtstående mennesker frem for en gruppe.

2. Når jeg arbejder med projekter, kan jeg lide at have lange uafbrudte tidsrum frem for korte forløb.

3. Jeg indøver somme tider ting, før jeg taler, og skriver lejlighedsvis notater til mig selv.

4. I almindelighed kan jeg bedre lide at lytte end at tale.

5. Andre mennesker synes somme tider, at jeg er stille, mystisk, reserveret eller rolig.

6. Jeg kan lide at dele særlige lejligheder sammen med blot ét menneske eller nogle få nære venner frem for at holde store fester.

7. Jeg har som regel behov for at tænke, før jeg reagerer eller taler.

8. Jeg er tilbøjelig til at bemærke detaljer, som mange mennesker ikke ser.

9. Hvis to mennesker lige har skændtes, fornemmer jeg spændingen i luften.

10. Hvis jeg siger, at jeg vil gøre noget, gør jeg det næsten altid.

11. Jeg føler mig ængstelig, hvis jeg har en deadline eller er under pres for at afslutte et projekt.

12. Jeg kan blive “fraværende”, hvis der foregår for meget.

13. Jeg kan lide at iagttage en aktivitet i et stykke tid, inden jeg beslutter mig for at deltage i den.

14. Jeg skaber varige forhold til andre.

15. Jeg kan ikke lide at afbryde andre; jeg kan ikke lide at blive afbrudt.

16. Når jeg modtager mange informationer, tager det mig et stykke tid at få orden på dem.

17. Jeg kan ikke lide overstimulerende omgivelser. Jeg forstår ikke, hvorfor folk har lyst til at se skrækfilm eller til at køre i rutsjebaner.

18. Jeg reagerer somme tider stærkt på lugte, smag, fødevarer, vejr, støj osv.

19. Jeg er kreativ og/eller fantasifuld.

20. Jeg føler mig drænet efter socialt samvær, selv når jeg nyder det.

21. Jeg foretrækker at blive præsenteret frem for at præsentere andre.

22. Jeg kan blive gnaven, hvis jeg er omgivet af mennesker eller aktiviteter i for lang tid.

23. Jeg føler mig ofte ilde til mode i nye omgivelser.

24. Jeg kan lide, at mennesker kommer hjem til mig, men jeg kan ikke lide, at de bliver for længe.

25. Jeg gruer ofte for at ringe tilbage.

26. Somme tider bliver jeg tom i hovedet, når jeg møder mennesker, eller når jeg uventet bliver bedt om at tale.

27. Jeg taler langsomt eller med pauser mellem ordene, især hvis jeg er træt, eller hvis jeg prøver på at tale og tænke samtidig.

28. Jeg opfatter ikke flygtige bekendtskaber som venskaber.

29. Jeg føler det som om jeg ikke kan vise andre mennesker mit arbejde eller mine tanker, før de er fuldt formede.

30. Andre mennesker kan overraske mig ved at mene, at jeg er klogere , end jeg tror, jeg er.

Dit resultat

20-29 sande. Det er meget sandsynligt, at du er indadvendt. Læs mere her.

10-19 sande. Du befinder dig sandsynligvis i midten mellem indadvendt og udadvendt.

1-9 sande. Det er meget sandsynligt, at du er udadvendt. Læs mere her.

Testen ovenfor er citeret fra bogen: Fordelen ved at være indadvendt. Marti Olsen Laney. Borgens Forlag, 2005.
Husk at resultatet kun er vejledende, og at dette ikke er en nøjagtig test med standardiserede normer. Undgå desuden at overse vigtige tegn på mistrivsel og kontakt din læge, hvis du selv eller dit barn ikke har det godt læs mere her

Det er normalt, at graden af, hvor introvert – ekstrovert du opfører dig, varierer i forskellige aktiviteter og under livsforløbet som helhed.
Læs videre om gode råd til introverte og ekstroverte

Introverte og ekstroverte børn

I reglen har introverte og ekstroverte træk været tydelige helt fra barndommen. Test dit barn for indadvendte og udadvendte træk.

Introvert og sensitiv

Mange – især introverte – scorer også højt på sensitive træk og har gavn af samme type praktiske strategier. Læs mere her eller test dig selv eller test dit barn og se om du genkender særligt sensitive træk.

Hvordan kan du få et godt liv som introvert?

1. Vores gratis nyhedsbrev med viden og gode råd udkommer en gang om måneden. Tilmeld nyhedsbrev her.

2. Eller Læs tidligere nyhedsbreve med viden og gode råd om venskaber, arbejdsliv, kærlighedsliv, beslutninger og mange andre temaer. Læs også mere her om gode råd til introverte og sensitive mennesker.

2. Er du teenager eller ung, kan du få nyttig viden og mange praktiske værktøjer ved vores efterspurgte seminar for teenagere og unge. Læs også gode råd her.

3. Ny DVD på vej om Sensitive fordele med en af verdens førende forskere i introverte og sensitive mennesker, Elaine Aron. Den giver dig praktisk inspiration til at forstå dine styrker og bruge dine introverte sider godt. Også velegnet til forældre til introverte og sensitive børn.

4. Se klip fra vores DVD om udfordringer i et udadvendt arbejdsliv eller køb vores DVD med nyttig viden til hverdagen.

5.  Deltag på kurset: Indre ro og få inspiration til at geare ned og være rolig midt i en hverdag, som i stigende grad er domineret af krav til ekstroverte aktiviteter.

6. Hvis du ikke sørger for at geare ned og få pauser med tid til at reflektere og lade batterier op, kan du blive irritabel – og enten “eksplodere” eller “brænde inde” med vrede. Kom på vores efterspurgte kursus Fra vrede til varme og lær at håndtere din vrede bevidst, kompetent og klart.

7. Er du ofte selvkritisk? Ser du negativt på dine introverte sider? Sæt fokus på at slippe selvkritikken og opleve mere indre glæde og styrke. Arbejd på egen hånd eller få inspiration ved kurset: Fra selvkritik til selvaccept.

En personlighed er sammensat af flere sider. Du kan godt være introvert og sensitiv og samtidig virke meget opsøgende og udadvendt, fordi du og har nyhedssøgende træk. I givet fald har du gavn af også at følge råd til de ekstroverte sensitive. Læs mere her.

Få mere viden og flere gode råd via nyhedsbrevet  

Ekstrovert og sensitiv

Ca. 30 % af alle særligt sensitive er også ekstroverte. Hvad skal du være opmærksom på, hvis du er sensitiv og samtidig ekstrovert eller har tydelige nyhedssøgende træk? Det er først og fremmest vigtigt, at du stræber efter en balance mellem modsætningerne, hvor begge sider kan spille en positiv rolle i dit daglige liv. Hvis du lader den ene side – ofte er det den udadvendte side, der “vinder” – dominere dit liv, kan det give indre uro og gøre dig mindre tilfreds med dit liv.

Hvad kan man gøre som ekstrovert og sensitivt menneske?

1. Læs mere her om gode råd til ekstroverte og sensitive mennesker.

2. Seminaret Særligt sensitiv – find balancen giver dig 4 timer med praktisk inspiration til at tage vare på dit sensitive personlighedstræk i hverdagen – noget du kan være “fristet til” at glemme, fordi de udadvendte sider kan frygte det rolige liv, som den sensitive side trives med.

3. Deltag på kurset: Selvkontrol for udadvendte sensitive
Få inspiration til at skabe en hverdag, hvor modsætningerne spiller godt sammen, og hvor du får det bedste frem i begge sider af dig selv.

4. Vores gratis nyhedsbrev med viden og gode råd udkommer en gang om måneden. Tilmeld nyhedsbrev her.

Eller Læs tidligere nyhedsbreve med viden og gode råd om venskaber, arbejdsliv, kærlighedsliv, beslutninger, indadvendte og udadvendte træk – og mange andre temaer.

5. Køb vores DVD med nyttig viden til hverdagen.

Se også de efterspurgte kurser: Indre ro for særligt sensitive og Flow i arbejdslivet. Begge kurser støtter dig i at bevare en afslappet og fordybet tilstand, mens du er aktiv – på den måde kan du forene de to sider i en helhedsoplevelse af optimal stimulation og udfordring.

Få mere viden og flere gode råd via nyhedsbrevet  

Berig hverdagen med inspiration og ny viden til dig selv eller dit barn. Tilmeld og få gratis gaver!

Berig hverdagen med inspiration og ny viden til dig selv eller dit barn.
Tilmeld og få gratis gaver!

 

BOG
Sensitive Børn

BOG & VIDEO
Kursus

BOG
Sensitive Børn og Voksne

DOBBELT DVD
Særligt Sensitive

SENSITIVE VOKSNE


SENSITIVE BØRN


Lise og klient terapi samtaler

BOOK SAMTALE