Hvad Vil Det Sige At Være Særligt Sensitiv?

Nyttig Viden og Vigtige Råd til Særligt Sensitive

Som særligt sensitiv reagerer du mere følsomt på alt, hvad du oplever – både det svære og det gode.

Derfor kan du hurtigere føle dig overvældet af indtryk og miste balancen. Som særligt sensitiv har du ofte et rigt indre liv, udpræget indlevelsesevne, dybe refleksioner og en stærk retfærdighedssans.

Test dig selv her: er du særligt sensitiv?

Tjek din sensitive profil

Viden og Gode Råd til Særligt Sensitive

Bliv klogere på, hvordan du som særligt sensitiv får et rigere liv

Kort intro til særligt sensitive efterfulgt af 50 min med vigtige pointer og gode råd. Med levende eksempler fra vores private praksis og bøger.

Forstå dit særligt sensitive personlighedstræk

Som særligt sensitiv bærer du gener, der både gør dig mere sårbar og mere stærk

Den amerikanske psykolog og forsker, Elaine Aron, understreger, at særlig sensitivitet ikke er en skavank eller diagnose. Tværtimod er det et helt normalt personlighedstræk med både fordele og ulemper.

Elaine Aron anser ca. 15-20% af alle mennesker – lige fordelt på køn – for at være særligt sensitive. Trækket går i arv, så typisk er en eller flere i din nære familie også særligt sensitive.

Lær mere i vores bøger og videoseminarer, som udspringer af vores samarbejde med Elaine Aron.

5 vigtige råd til særligt sensitive

Praktisk inspiration til at få det bedste – og ikke det værste – frem i dine særligt sensitive træk

1.Brug og værdsæt dine sensitive fordele

Gør alt, hvad du kan, for at bruge dine gaver som særligt sensitiv:

  • indlevelsesevne,
  • dybe refleksioner over betydningen af oplevelser,
  • evne til at registrere og værdsætte nuancer, andre ikke bemærker
  • åbenhed for naturens skønhed, musik, kunst eller dyr
  • stor modtagelighed for kærlig kontakt og støtte i dine relationer til andre
  • moralsk omtanke
  • at træffe velovervejede beslutninger
  • en stærk samvittighedsfølelse.

Spørg dig selv: Hvornår kommer de “lyse sider” af min følsomhed frem? Planlæg bevidst at skabe flere af den type situationer – hver dag, hver uge, hvert år.

Lær mere om, hvordan du – eller dit barn – bruger de mange fordele ved at være særligt sensitiv i vores bog og videokursus.

2.Kend dine reaktioner på at være overvældet – vær forberedt og brug gode strategier

Lav en liste over de typiske reaktioner, du genkender, når du bliver overstimuleret og midlertidigt er ude af balance. Her er eksempler:

  • Indre liv: bekymringer, selvkritik, mindsket fokus & springende tanker, negative følelser.
  • Krop: spændte muskler, dårligere fordøjelse, overfladisk vejrtrækning, svimmelhed.
  • Vaner & rytmer: sover dårligere, spiser usundt, kommer for sent.
  • Adfærd i forhold til andre: indesluttet, grådlabil, utålmodig, fordømmende, overgearet, irritabel.

Det er forskelligt, hvilke reaktioner den enkelte særligt sensitive oplever. Lad være med at dømme dig selv – eller andre – negativt ud fra den slags situationer. Det vil blot skabe mere uro i dit nervesystemet.

Lær i stedet af situationen, så du bedre vil kunne forebygge eller håndtere den fremover. Find gode strategier, som hjælper dig til at:

1. forebygge overstimulation,

2. håndtere det, når problemet alligevel dukker op og

3. genfinde din indre ro og balance bagefter.

Som sensitiv kan du ikke undgå at reagere mere følsomt på stimulation! Men du kan træne din evne til at bevare din indre ro og selvkontrol i overstimulerende situationer, så du bliver bedre til at mestre dem. Tænk derfor ikke automatisk: “det her kan jeg ikke gøre – jeg er alt for sensitiv”. Overvej nøje om det giver mening for dig, at du udfordrer dig selv. Via træning kan du nogle gange blive lige så god – eller bedre – end mindre sensitive til at klare situationerne.

3.Hav respekt for dine grænser

Lær at kommunikere positivt og løsningsorienteret om det. Det er et biologisk vilkår, at man som særligt sensitiv kan blive generet af ting, som ikke på samme måde “går andre på nerverne”.

Når du ikke forventer, at andre automatisk forstår din følsomhed, kan du lettere styre uden om at blive skuffet og såret. Oplev i stedet indre ro ved at acceptere, at alle andre ikke oplever verden ligesom du gør.

Du kan lære mere ved kurserne redskaber til socialt sensitive og fra vrede til varme. Eller læs artiklen: vrede til varme.

Se evt. også videoklip sammen med dine nærtstående fra vores DVD om fMRI hjernescanning af sensitive.

4.Bliv ekstra skarp til at prioritere

Det er typisk, at særligt sensitive  har behov for mere ro og fordybelse i hverdagen for at kunne trives: afsæt ekstra tid til at “nørkle med ting, sysle rundt derhjemme”, så du falder til ro.

Når du siger fra til flere ting end de fleste andre, er det ikke for at få et “kedeligt liv”. Gode fravalg vil typisk være svære. Men de kan give dig mere energi til det, der virkelig er væsentligt for dig.

Det er især vigtigt for de særligt sensitive, som samtidig også scorer højt på udadvendte og/eller nyhedssøgende personlighedstræk. Ved denne kombination af personlighedstræk søger man oplevelser og stimulation, men alligevel har den sensitive side af personligheden brug for ro i hverdagen.

Læs om kurset selvkontrol for udadvendte sensitive.

5.Bliv klogere på din sensitivitet

Der er ikke én vej, der passer til alle særligt sensitive: er du f.eks. sensitivt A-menneske og kuldefølsom, gælder det i ekstra høj grad. Men omvendt kan du også være særligt sensitivt B-menneske og varmefølsom  – og i højere grad end mindre sensitive ville være.

Husk, at det særligt sensitive træk blander sig med andre nedarvede personlighedstræk. Desuden tyder flere undersøgelser på, at du som sensitiv på godt og ondt er mere påvirket af de oplevelser du har haft gennem barndommen og senere i livet. Læs mere.

Der er alt i alt MEGET store indbyrdes forskelle på forskellige særligt sensitive mennesker.

Brug tid på at få erfaringer og finde gode svar på spørgsmålet: hvad passer til mig?

6 gode råd til nærtstående:

1. Accepter og værdsæt forskellen. Lad være med at kræve at den særligt sensitive holder op med at være følsom eller bliver samme type som du selv er.

2. Del mange positive følelser og oplevelser med den særligt sensitive – den sensitive modtagelighed over for positive oplevelser beriger jeres samspil og livskvalitet.

3. Husk at indtryk, situationer og aktiviteter, du selv holder af, kan være trættende for den særligt sensitive. Når den særligt sensitive trækker sig, behøver det ikke nødvendigvis handle om dig. Men snarere om et større behov for pausen

4. Find måder at være sammen, som passer jer begge godt (f.eks. når partnere skal vælge ferie, eller venner vælger hvilken film de skal se etc…)

5. Når særligt sensitive er overvældede af indtryk, dukker de værste sider op – et time-out uden indtryk hjælper dem til at vende tilbage til ”bedste udgave af sig selv”. Det bedste resultat opstår ved bevidst team arbejde: den særligt sensitive er hovedansvarlig. Men din støtte er guld værd.

5. Værdsæt alle fordelene ved at kende et særligt sensitivt menneske: f.eks. indlevelsesevnen, de dybe refleksioner, den stærke samvittighed  osv.

Kunne du lide denne artikel om særlig sensitivitet? Så er du velkommen til at tilmelde vores gratis nyhedsbrev, som månedligt bringer lignende artikler med viden og gode råd.

Gaven ved at være særligt sensitiv

Hvad sker der, når du som særligt sensitiv får en god snak med en ven, er opslugt af et spændende emne eller ser en smuk solnedgang? Her kan du blive langt mere berørt og beriget end de fleste andre. Forskerne kalder det for ‘de lyse sider’ eller fordelen ved at være sensitiv.

Er du vokset op i en kærlig familie, er der et godt socialt sammenhold på din arbejdsplads, føler du dig tryg med din partner, så kan du som særligt sensitiv have flere positive følelser og være mere positivt præget af det end andre.

Søger du hjælp og redskaber til at løse problemer i dit liv, kan du som sensitiv være mere modtagelig for de positive virkninger af at modtage hjælpen. Denne viden giver håb – og helt praktisk kan den åbne mange døre til en bedre hverdag, når du bruger den dagligt.

Sårbarhed i modgang

Forstå udfordringerne ved at være særligt sensitiv

Er du vokset op med stress og belastninger i din barndomsfamilien, så kan du være mere præget af smerten end et mindre sensitivt menneske ville være blevet. Som voksen er du mere sårbar, når du møder modgang og vil hurtigere kunne blive ramt af stress, angst og depression.

Hvis du ofte i din barndom har fået at vide, at du ikke har gjort det godt nok, og ikke har følt dig elsket, kan du bære en følelse af at være forkert. Når du ser andres ansigtsudtryk og hører deres tonefald, så lægger du som særligt sensitiv mærke til mange flere nuancer end andre:  f.eks. et løftet øjenbryn, et lavere tonefald osv.

Som særligt sensitiv får du hurtigere end andre aktiveret dine tolkninger, fordi du lægger mere mærke til alle disse små signaler. Og hvis du føler dig utryg og urolig indeni, kan du hurtigt komme til at tolke signalerne negativt:

…som en smertefuld afvisning af dig.

Medmindre du lærer at bevare din indre ro og som voksen heler sårene efter din barndom og træner dig selv i at møde kritik og modgang.

Få flere redskaber i vores artikler & nyhedsbrev. Eller se kurserne i Indre ro og gruppeforløbet Selvomsorg giver styrke.

Andre ting du og dine nærtstående kan gøre

-Vores dobbelt DVD med viden og gode råd kan give dig og dine nærtstående praktisk inspiration til hverdagen. Læs mere eller køb her. Se den evt. sammen med din partner, dit barn (fra barnet er 11-12 år) eller andre nærtstående. Det giver ofte anledning til nogle dybe samtaler om personlige emner, som har betydning for kontakten.

-Hvis du har sensitive børn kan du også finde viden og mange gode råd i vores bog Sensitive børn – fra sårbarhed til styrke.

Psykolog, Lise August & Psykoterapeut, Martin August

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til vores kurser, gruppeforløb og individuelle samtaler med fokus
på at at give sensitive mennesker redskaber og gode strategier til hverdagen, er du meget velkommen at kontakte os.

Berig hverdagen med inspiration og ny viden til dig selv eller dit barn.
Tilmeld og få gratis gaver!

 

BOG
Sensitive Børn

BOG & VIDEO
Kursus

BOG
Sensitive Børn og Voksne

DOBBELT DVD
Særligt Sensitive

SENSITIVE VOKSNE


SENSITIVE BØRN


BOOK SAMTALE