Stimulation og overstimulation

10 anbefalinger til at forebygge og nedsætte overstimulation

Høje niveauer af stimulation kan føre til, at man føler sig overvældet, fordi nervesystemet kommer “op i gear” (kendt som overarousal).

Stimulationen kan handle om ekstremer og høj intensitet (høje lyde, skarpt lys, kradsende materiale), eller nuancer og lav intensitet (små forandringer i partnerens ansigtsudtryk).

Nogle typer stimulation kan man godt klare i et stykke tid. Men det bliver mere krævende hvis varigheden er lang (f.eks. et vigtigt projekt på arbejdet, der strækker sig over nogle uger.)

Det kan også handle om mødet med noget nyt (et nyt menneske eller en ny ide, man har stiftet bekendtskab med) eller om pludselig stimulation (som et glas, der falder på gulvet.)

Hvad kan man gøre?

At blive overstimuleret bliver især et problem, når der indfinder sig en træthed. Man vil typisk føle sig dårligt tilpas, udkørt og mindre god til at tænke klart, udtrykke sig præcist og præstere end sædvanligt. I denne artikel kan du finde praktisk inspiration til at:

  1. forebygge og nedsætte overstimulation.
  2. styrke dig selv i mødet med meningsfulde udfordringer, som potentielt er overstimulerende.

10 praktiske anbefalinger

1. Sørg for god struktur i hverdagen

Sørg for en god struktur i hverdagen, hvor du regelmæssigt har velkendte åndehuller, som giver ro, nærvær og positive oplevelser. Det kan f.eks. være, at et “miniretreat” onsdag eftermiddag giver mere ro til resten af ugen, at 10 minutters stille musik gør aftenen mere afslappende osv. Genkendelighed og små velkendte traditioner for “hvornår du gør hvad” hjælper til at berolige nervesystemet.

2.Skær ned på unødvendige støjkilder i omgivelserne

Støj opleves individuelt og påvirker stofskifte og stressniveau. Eksempler: I hjemmet kan høj musik eller radio i baggrunden slukkes, dæmpes eller man kan bruge øretelefoner. På arbejdspladsen kan der arbejdes med støjdæmpende indretning og med regler for, hvornår man må afbryde hinanden i arbejdet.

Hvis du pendler, kan det være vigtigt at bruge ørepropper eller beroligende musik. Sidder du i et storrumskontor kan du ved at rykke hen i det mest stille hjørne med den bedste udsigt til natur få mere energi ved slutningen af arbejdsdagen.

3.Undgå tanker om, at “der er noget galt med mig”, fordi jeg ikke kan klare lige så meget som andre

Selvkritiske tanker kan overstimulere nervesystemet og skabe uro indefra. Det hænger sammen med, at stimulation ikke kun handler om de ydre omgivelser, men også om aktiviteten i det indre liv.

Sæt også midlertidigt en parentes om tanken “jeg kan ikke klare mere” og undlad så vidt muligt at træffe vigtige beslutninger om dit liv, når du er overvældet. Du er typisk bedre til at vurdere, hvad du kan klare, når du er afbalanceret.

4.Vær opmærksom på forandringer

Vær især opmærksom på overstimulation i perioder, hvor der sker pludselige, uventede eller større forandringer i dit liv. Det kan handle om økonomi, bolig, parforhold, arbejdssituation, børn og familie mv. Selv positive forandringer som at skulle på ferie, at blive gift, få et barn, realisere ønsket om at flytte på landet osv. kan virke overvældende.

Vær ekstra omhyggelig med at have faste rutiner og skære ned på stimulation i perioder med krævende forandringer.

5.Forbered dig grundigt inden højt stimulerende situationer

Se din værste frygt i øjnene, (f.eks. inden du skal holde en tale, som mange ofte finder overvældende) og gennemtænk mulige løsninger på at håndtere den situation, du frygter. Det kan blive en glidebane at undgå vigtige og meningsfulde udfordringer, fordi du vil undgå overstimulation. Du vil måske begynde at kede dig, føle dig ensom eller opleve, at du mangler indhold i livet.

Du kan bl.a. opbygge overskud til meningsfulde udfordringer gennem grundig forberedelse og ved at afsætte tid og ro til at slappe af bagefter.

6.Fortæl andre at du kan blive overstimuleret

Fortæl, at du indimellem bliver overstimuleret til mennesker omkring dig, som du har tillid til – i hjemmet, venner og på arbejdspladsen. Når det sker, og du bliver irritereret eller klarer ting dårligt, vil I lettere kunne samarbejde. De vil forstå, at du er nødt til at berolige nervesystemet og genfinde balancen. Du kan forklare og undskylde, hvis din adfærd har været uheldig. Men du bør ikke skamme dig over det. Det handler om at tage ved lære af erfaringen.

7.Afsæt mere tid til afslapning

Afsæt mere tid til at slappe af og få ro i nervesystemet end de fleste andre mennesker ville gøre. Brug også den kropslige indgangsvinkel til at finde ro, f.eks. yoga, tai chi, massage, beroligende kropsøvelser, gåture. Ved at at have gode rutiner for at få ro i kroppen, falder tanker lettere til ro.

8.Sæt fokus på indre fordybelse

Det kan være meditation, mental træning, hjertekohærens eller andre metoder, der passer godt til dig. Mens du hviler eller mediterer kan du arbejde med at kontakte en kilde til positiv inspiration i dit liv – f.eks. en “allieret”, en god imaginær ven, den vise side af dig selv, en positiv rollemodel eller en guddommelig kraft.

Uanset om, du tror på, at den anden, du kommunikerer med er virkelig eller ej, virker det beroligende. Ofte kan det give inspiration til løsninger på problemer. Denne form for “indre kommunikation” kan være mindre stimulerende end at kommunikere om problemer til andre.

9.Lær dine signaler på overstimulation godt at kende, så du kan tage små pauser inden du bliver overvældet

Pauser kan være alt fra 1 minut med lukkede øjne og dyb vejrtrækning ned i maven til en ferie eller et sabbatår.

Hvis man er midt i en krævende opgave, som varer en hel dag, vil man ofte opleve, at man arbejder mere effektivt efter en pause på 20 minutter. Ofte kan man bruge mindre tid på arbejdet, når man tager pauser, inden man er nået til punktet, hvor man føler sig træt.

10.Brug naturen aktivt – også selvom du bor i byen

Gå regelmæssig ture i en park. Tag en pause, hvor du ser op i himlen i stedet for at sidde på en kaffebar. Planlæg ferier og weekendophold i naturen. Se film om naturen, hav naturbilleder i dit hjem og på dit kontor og brug jævnligt optagelser af naturlyde som “musik”. Naturen beroliger og afbalancerer nervesystemet.

Få mere viden og flere anbefalinger i nyhedsbrevet.

Psykolog, Lise August & Psykoterapeut, Martin August

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til vores 1-dagskurser og individuelle samtaler med fokus på overstimulation, er du velkommen til at kontakte os.

Tilmeld og få gratis gaver fra Sensitiv.dk

Berig hverdagen med inspiration og ny viden til dig selv eller dit barn.
Tilmeld og få gratis gaver!

 

BOG
Sensitive Børn

BOG & VIDEO
Kursus

BOG
Sensitive Børn og Voksne

DOBBELT DVD
Særligt Sensitive

Sensitive Voksne

SENSITIVE
VOKSNE

Sensitive Børn

SENSITIVE
BØRN

Pskykoterapi

BOOK
SAMTALE

Indre ro kurser

KURSER
& GRUPPER