Styrk dit Sensitive Barns Karakter og Træn Selvkontrol og Viljestyrke

10 Enkle Ting Du Kan Gøre i Hverdagen

Sensitive børn kan hurtigere opleve ’svage øjeblikke’, hvor viljestyrken er udfordret.

1. Fordi de reagerer kraftigt på stress

2. Fordi de oplever følelser mere intenst.

Stærk selvkontrol er afgørende for en høj livskvalitet både som barn og voksen. Derfor er det helt afgørende, at du hjælper dit barn til at træne sin viljestyrke. Læs videre og få 10 praktiske tips, der er lige til at bruge i hverdagen.

Giv dit sensitive barn viljestyrke

1.Sæt klare og opnåelige mål

Sensitive børn fungerer og præsterer bedst, når de er godt forberedte, og fokus er klart. Hvis dit barn får at vide: “du skal rydde op på dit værelse” ved dit barn ikke nødvendigvis præcist, hvad du forventer. Sørg i stedet for, at dit barn har fået en helt konkret vejledning i, hvilke ting, der skal lægges på plads, hvor tingene skal ligge henne og hvor mange opgaver, der skal være løst for at værelset er ryddet helt op.

2.Fasthold en klar struktur

Sensitive børn kan hurtigere end andre børn blive overvældede af indtryk og opgaver, hvis de ikke kan se en klar struktur i opgaven. Omvendt hjælper den klare struktur dit sensitive barn til at bruge sin viljestyrke.

Hjælp selv til sammen med dit mindre barn, så det lærer at bevare den røde tråd. Giv dit større barn en tjekliste, så det kan skabe en god struktur i oprydningen – eller en hvilken som helst anden opgave.

Forskningen viser, at børn, som bliver grundigt og kærligt superviseret af voksne – i stedet for at ’sejle deres egen sø’ udvikler den stærkeste selvkontrol.

3.Lær dit barn at begynde på opgaver i god tid – og vær selv et eksempel.

Sensitive børn er langt mere negativt påvirkede af tidspres end andre børn. At være i god tid er en vigtig strategi, der hjælper dit sensitive barn til at regulere sit nervesystem, bevare roen og tænke klart.

Giv dit barn en ekstra belønning, når det er i god tid: det kan være noget lækkert at spise, tid til at lege eller spille spil, tid ved skærmen eller lignende. Eksempler er:

1. at være i tøjet 5-10 minutter inden I skal ud af døren, så det er muligt at gå hjemmefra tidligere.

2. at begynde og færdiggøre større lektie-opgaver, så de er færdige flere dage, inden de skal afleveres.

3. at være klar til at sove og ligge i sengen inden det aftalte tidspunkt.

4.Giv dit sensitive barn hurtig og konsistent feedback.

Når dit barn har en adfærd, du ikke bryder dig om, er det vigtigt, at du kort efter giver tydelig, klar og respektfuld negativ feedback. På den måde kan dit barn tydeligt se forbindelsen mellem sin adfærd og din feedback.

Endnu vigtigere er det, at din feedback er konsistent. Hvis dit barn oplever, at det nogle gange er ok at slække på bordmanererne og andre gange ikke, bliver det forvirret – og den psykiske rygrad bliver tilsvarende svagere. At være konsistent kan på kort sigt give dig ’sved på panden’, fordi det kræver, at du giver feedback selvom du er uoplagt. Men på lang sigt giver det dig mindre at kæmpe med. Du får et mere viljestærkt barn, som formår at følge dine – og andres – forventninger til god opførsel.

Blog artikel om håndter dit barns vrede

5.Stil udfordrende krav til dit sensitive barn

Sensitive børn har typisk mere kraftige negative følelser, når de bliver frustrerede. En vigtig del af at opbygge viljestyrke er, at dit barn lærer at overvinde sine negative følelser og  arbejde for at opnå et mål, selvom det er frustreret undervejs.

Når der billedligt talt kommer ‘røg og damp’ ud af ørerne, kan du lære dit barn, at negative følelser – vrede, sorg, skuffelse, nervøsitet, ulyst, træthed osv. – er forbigående tilstande. De behøver ikke stå i vejen for at opnå vigtige mål i livet.

I stedet for at fokusere på den negative følelse ved at skulle ned i det kolde vand, kan dit barn lære at fokusere på, hvor dejligt det er at kunne svømme.

  1. Tal med dit barn om vigtigheden af at overvinde negative følelser og gøre ting alligevel. Mind det om eksempler fra tidligere i livet, som motiverer det.
  2. Fortæl om, hvornår du selv overvinder ubehag, og hvad du får ud af det.
  3. Sæt udfordrende mål for dit mindre barn. Og lær dit større barn selv at sætte udfordrende mål.

Få inspiration til at være en god rollemodel: læs om træning af selvkontrol for voksne.

Hvad kan du gøre? Fem nyttige tips

1.Husk vigtigheden af at træne dit barns evne til selvkontrol

Når du nærer dit barns selvkontrol, synes dit barn sjældent, at du er en fantastisk far eller mor: på kort sigt får du tværtimod indimellem negativ feedback. Det gælder uanset om du guider dit barn til at lave lektier, rydde op, spise sundt, være tålmodig, hjælpe til, dele med andre børn osv.

Mind derfor dig selv om: “lige nu er jeg en god mor/far. Hver gang jeg træner selvkontrol med mit barn, giver jeg en gave”. Den tanke kan motivere dig til ikke at give op og vælge ‘den nemme løsning’ i en travl hverdag.

På lang sigt giver selvkontrol bl.a. dit barn:

  • bedre sociale færdigheder og relationer. Det gælder venskaber såvel som parforhold.
  • bedre faglige præstationer.
  • styrket selvværd og selvtillid.
  • udholdenhed i vanskelige situationer.
  • evne til at tøjle frustration, vrede, sorg og andre vanskelige følelser.
  • flere positive følelser og bedre livskvalitet.

2.Stil få nye krav af gangen – husk at det kræver selvkontrol at træne selvkontrol

Når dit barn skal lære én ny færdighed (f.eks. at pakke sin skoletaske og smøre sin madpakke, selv at låse sin cykel op og i, sætte sine sko på plads osv. ), tærer det på selvkontrollen, det har til rådighed til at gøre andre ting. Dit barn kan i den periode, hvor det skal lære noget nyt, have sværere ved at tøjle sine følelser eller leve op til andre krav.

Forvent på kort sigt en forværring inden du oplever en forbedring. I denne periode skal du forsøge at være kærlig og tålmodig over for dit barn. Giv udtryk for, at dit barn ikke har lært den nye færdighed endnu. På den måde signalerer du, at det kan lade sig gøre, hvis dit barn holder frustrationen ud og bliver ved.

3.Giv dit barn modet til at holde ud, når det er svært

Tal med dit barn og vis det vej. Giv dit barn modet til at fortsætte, når noget er svært. Når du lærer dit barn, at det er svært og hårdt – men også meget tilfredsstillende – at prøve igen og igen og igen, får dit barn mod på at klare den nuværende – og mange kommende – udfordringer.

For dit sensitive barn, som har stærke følelser, når ting ikke går som ønsket og forventet, er din feedback guld værd. Dit barn reagerer nemlig ikke kun mere følsomt på frustration men også på positiv feedback.

Frem for alt skal du give dit barn feedback på anstrengelsen og indsatsen – ikke resultatet. Det gør, at dit barn bliver indre-styret og tror på sig selv i stedet for at være ydre-styret, hvor det hurtigt mister troen på sig selv, når det ikke opnår et godt resultat.

4.Sørg for at lade selvkontrol-batteriet op

Selvkontrol kræver energi, og energien kan blive brugt op: ønsker du at dit barn får succes med at leve op til krav, skal du dagligt hjælpe det til at lade energi op, så selvkontrol-batteriet er fyldt.

Aktivering af selvkontrol kan måles rent fysisk ved f.eks. ujævn hjerterytme og et relativt hurtigt fald i blodsukker. Børn kan biologisk og psykologisk føle sig spidsbelastet af intens brug af deres selvkontrol.

Hvile, søvn og mad er alle måder, du kan bruge til at lade batteriet op. Men ting som positive sociale oplevelser og grin er også med til at give plus på selvkontrol-batteriet.

5.Støt dit barn i at bruge sin selvkontrol på det rigtige

Det er godt for dit barn at bruge sin selvkontrol til at klare en fysisk udfordring på legepladsen eller en svær opgave i skolen. Men det er ikke godt for dit sensitive barn at bruge sin selvkontrol på at skabe konflikter med andre børn eller med voksne.

Fra ca. 4 års alderen kan du begynde at snakke med dit barn om, hvordan det bruger sin selvkontrol: Hvad har det gjort rigtigt? Hvad har været svært? Hvordan kan vanskelighederne overvindes? På den måde guider du dit barn til at styrke sin selvkontrol – og til at være bevidst om at bruge selvkontrollen på det rigtige.

Få inspiration til at være en god rollemodel: læs om træning af selvkontrol for voksne.

Ønsker du mere gratis information?

Tilmeld nyhedsbrevet, som ca. hver 3 uge kommer med gratis artikler, der ligesom denne artikel giver dig viden og vejledning til hverdagen – og få  kapitler fra to af vores bøger i gratis gave. Du kan også se videoklip, høre radiointerviews og læse artikler fra pressen.

Søger du flere redskaber?

Gå videre til kurset om Sensitive børns følelsesliv, seminaret om Sensitive børns selvværd og bog og videokursus om Sensitive børn

Eller læs vores bøger:
Sensitive børn og voksne – forstå potentialet og lad det blomstre, som viser vej til at lade alt det positive i dit barn folde sig ud og vokse.
Sensitive børn – fra sårbarhed til styrke, som giver mange gode råd til forældre og fagpersoner om hverdagen og livet i institution og skole.

Forældre kan også have gavn af kurserne i Indre ro og Fra vrede til varme, som ofte smitter positivt af på børnene.
Gå videre til oversigt over alle videoklip fra seminarer.
Gå videre til dobbelt DVD’en med fra sidste seminar om særligt sensitives trivsel med psykologerne Elaine Aron og Lise August.

Berig hverdagen med inspiration og ny viden til dig selv eller dit barn. Tilmeld og få gratis gaver!

Berig hverdagen med inspiration og ny viden til dig selv eller dit barn.
Tilmeld og få gratis gaver!

 

BOG
Sensitive Børn

BOG & VIDEO
Kursus

BOG
Sensitive Børn og Voksne

DOBBELT DVD
Særligt Sensitive

SENSITIVE BØRN


SENSITIVE VOKSNE


Lise og klient terapi samtaler

BOOK SAMTALE