Særligt sensitive teenagere og unge

Få ny inspiration til skole, studier, arbejde, fritid, familieliv, kærlighedsliv og venskaber

3-timers seminar

KBH: Lørdag d. 17. november 2018 kl. 13-16.00.

Vi anbefaler at deltage sammen med dine forældre og andre, der står dig nært.


Få et godt liv som sensitiv

Forstå dig selv, styrk dit selvværd og udfold de lyse sider af din sensitivitet

Ønsker du en dybere forståelse af dine sensitive kendetegn og fortrin? Vil du vide, hvordan din sensitivitet påvirker skole og studier, venskaber, kærlighedsliv og forholdet til din familie?

Vil du styrke din evne til at klare udfordrende situationer og udfolde flere af dine positive kvaliteter? Vil du finde mere overskud og energi i hverdagen?

Seminaret indeholder nyttige redskaber, gode råd og mange levende eksempler fra hverdagen.

Vi anbefaler at deltage sammen med forældre, kærester, venner og andre, der står dig nært. Seminaret er også givende for fagpersoner, der arbejder med teenagere og unge.

Dit udbytte

Få praktisk inspiration og strategier, der er lige til at bruge i din hverdag

  • få overblik over dine fordele ved at være sensitiv
  • kend dine reaktioner på overstimulation og lær at tackle flere kritiske situationer
  • find ud af, hvad du selv kan gøre, når du har brug for mere positiv energi og overskud i hverdagen
  • lær mere om, hvordan andre kan støtte dig
  • få levende eksempler og hør om andre teenagere og unges erfaringer

Seminarets Indhold

… men måden, du lever dit liv, afgør, hvordan generne udtrykker sig.

Det særligt sensitive træk går i arv. Typisk fra en eller begge dine forældre. Nogle gange fra dine bedsteforældre. Som sensitiv er du – på grund af generne – på godt og ondt mere påvirket af det miljø, du befinder dig i.

Det gælder din skole, dine studier, dine fritidsinteresser, dit arbejde, men fremfor alt af forholdet forældre, søskende, venner eller din partner.

Generne for sensitivitet har både et positivt og et negativt potentiale. Der er mange fordele ved at være sensitiv, når du er i god balance: f.eks. social indlevelsesevne, moralsk omtanke, sans for nuancer, samvittighedsfuldhed og begavelse.

Når du ikke er i balance, kan du omvendt savne indlevelse, have svært ved at tænke klart og præstere langt dårligere end ellers.

Ved seminaret lærer du, hvordan du kan ’slukke’ for de negative sider af dine gener og få det bedste frem i din sensitive hjerne og personlighed.

Fra opgave til gave

Lær at tackle overstimulerende situationer, styre uden om stress og vokse med udfordringer.

At håndtere overstimulation er en stor opgave, fordi omgivelserne er indrettet efter flertallets behov for stimulation. Som særligt sensitiv kan du i situationer, hvor andre er tilpas stimulerede, hurtigere føle dig overstimuleret eller “ude af balance.” Det kan påvirke, hvordan du præsterer, og hvor godt du har det.

Overstimulation kan blive kronisk og udvikle sig til stress, hvis du  ikke ved, at det drejer sig om et medfødt træk, og derfor lever uden tanke på sensitiviteten.

Ved at forstå dig selv og få strategier til at håndtere de overstimulerende situationer kan du skabe en god hverdag, hvor det især er en gave at være sensitiv.

Program for seminaret

Lær nye strategier og få nyttige redskaber til din hverdag

13 – 13.40 Første del af seminaret.

introducerer viden om sensitivitet med eksempler fra teenagere og unge. Vi gennemgår typiske udfordringer og spørgsmål som f.eks.: Hvad betyder barndommen og forholdet til familien? – Hvordan får man de fordelagtige sider af sensitiviteten frem? Hvad skal man tænke ekstra over i kærlighedslivet? Hvordan kan man som sensitiv blive påvirket af at træffe valg og gennemgå forandringer?

13.40-13.50 Pause

13.50-14.20 Spørgsmål og svar.

Her stiller deltagerne spørgsmål, som sætter fokus på deres egne erfaringer og hverdag. Svarene indeholder konkrete eksempler på værktøjer, der er lige til at bruge.

14.20-14.40   Pause

14.40-15.20 Anden del af seminaret.

Går i dybden med de praktiske tilgange og redskaber: Hvordan kan man styrke selvværdet? Hvordan finder og bevarer man den psykiske balance, hvis man føler sig sårbar? Hvordan kan andre give den bedste støtte? Hvad er vigtigt at tage højde for, når man som sensitiv ønsker at trives med fritidsaktiviteter, uddannelse og arbejde?

15.20- 15.30 Pause

15.30 – ca. 16.00 Spørgsmål og svar.

Få mere praktisk inspiration til at håndtere situationer, du kender fra hverdagen og sætte dine styrker i spil. Bliv klogere på dig selv, mens du hører mere om andres erfaringer.

Se videoklip fra seminaret

Få nyttig viden og konkrete eksempler på, hvad du selv kan gøre

Kort videointro til at sætte dine fordele i spil

Hvilke fordele har du typisk som sensitiv? Og hvordan får du dem mere frem i hverdagen?

“Det var en rigtig god, positiv, konstruktiv og yderst brugbar oplevelse, som vi med glæde vil tage med os!”

— Mette, sensitiv mor og Marie, sensitiv datter på 24 år.

Psykolog på Sensitiv - Lise AugustSeminarleder

Lise August, aut. psykolog, specialist i psykoterapi. Dansk pioner inden for sensitive børn, teenagere, unge og voksne. Forfatter og medstifter af Sensitiv Balance.

Hør radiointerview i Tværs på P3 med Lise og særligt sensitive unge, der deler erfaringer

Speciale i redskaber til at finde indre ro og opleve positive følelser

Lise har specialiseret sig i sensitivitet og i arbejdet med metoder til at skabe positiv forandring. Hun har især mangeårig ekspertice inden for strategier til at finde indre ro og opleve flere positive følelser i hverdagen.

Få dit potentiale frem, træf kloge valg og styrk dine relationer til andre.

At forstå og anerkende den særlige sensitivitet kan hjælpe til en stor positiv forandring i livet. Som teenager og ung indebærer det, at du træffer nogle valg, som matcher godt til din personlighed, og hvor du styrker den gode kontakt til dig selv og andre.

Som sensitiv er du ekstra modtagelig for at have et godt netværk

Forældre, kærester, venner og andre nærstående kan også få dybere forståelse af den særlige sensitivitet og praktisk inspiration. Ved at deltage sammen med andre, der står dig nært, kan du fordybe og forankre den positive virkning af at deltage ved seminaret.


“For mig er dette råd rigtigt brugbart: At jeg som sensitiv har brug for, at gøre noget som er godt for mig, f.eks. høre (det samme) musik, se film, høre afspænding i 15 – 20 min., lave den samme slags kop te, lave den samme slags stykke knækbrød med den samme slags tilbehør ovenpå, eller lignende, når jeg f. eks. kommer hjem om eftermiddagen. Det er alle sammen sweet moments, ‘ritualer’, som hjælper mit nervesystem, inden jeg skal i gang med at læse.”
– Ditte 17 år.

Tid og sted: Lørdag den. 25. november 2017 kl. 13-16, Spisestuen, Diakonissen, Peter Bangs Vej 5B , 2000 Frederiksberg.

Form: Seminaret består af to foredrag efterfulgt at tid til besvarelse af deltagernes spørgsmål.

Pris: 335 kr.

Materiale: Velkomstmail med skriftligt materiale sendes 3-4 dage før seminaret til alle tilmeldte.

Forplejning: Sandwich kan tilkøbes.

Salg af DVD og bøger: Du kan købe DVD og vores bøger til nedsat pris ved seminaret. Betaling med MobilePay.

Afbestilling og bytteservice: For at holde billetpris lav er dette ikke muligt.


Målgruppe

Ønsker du at forstå sensitiviteten, få nyttige tips og trics og skabe positive forandringer i dit liv?

– særligt sensitive teenagere og unge (15 – 30 år)

– forældre, søskende, kærester, venner og andre, som ønsker at forstå, støtteog lade sig inspirere af de særligt sensitive teenagere og unge

– sensitive voksne, der ønsker en dybere forståelse af, hvordan tiden som
teenager og ung har præget dem

– fagpersoner, der møder de særligt sensitive teenagere og unge i
professionelle sammenhænge.

Deltagelse kræver ingen særlige forkundskaber. Der er ingen anbefalet rækkefølge for deltagelse i Sensitiv Balances forskellige arrangementer.

“Jeg har lært rigtig meget om mig selv, og hvordan jeg får et godt liv. Der var godt nok mange brikker, som faldt på plads! Det var rart, at min far også var med. Han har tit haft svært ved at forstå mig, og vi fik taget hul på et nyt kapitel, ”

— Søren, 19 år.

Se videoklip fra seminaret

Lær mere om, hvordan du reagerer som udadvendt eller indadvendt, når du er overstimuleret

“Jeg fandt bl.a. ud af, at jeg har presset min sensitive søn på 15 år alt for meget, når han har haft brug for at tænke lidt mere over ting. Jeg er ikke selv så sensitiv, og i stedet for at lytte har jeg været utålmodig. 

Jeg er blevet mindre irriteret over, at han ligner sin sensitive far. Du fik os til at grine af det, da du kom med eksemplerne, og vi kunne genkende os selv.

En lettelse at vide, at mange andre også misforstår hinanden sådan – bare pga. lidt forskellig personlighed! Tak for det. “

-Annette, mor til Tobias på 15 år.

Psykolog, Lise August & Psykoterapeut, Martin August

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til seminarets indhold eller vores grupper og individuelle samtaler for særligt sensitive teenagere og unge, er du meget velkommen at kontakte os.

SENSITIVE VOKSNE


SENSITIVE BØRN


Lise og klient terapi samtaler

BOOK SAMTALE