Er alenetid en Gave for Sensitive og Introverte?

Ja…! Men kun, hvis du har evnen til at bruge alenetiden godt

Føler du dig ensom og eller nyder du, når du kan være alene? Artiklen handler om, hvordan du håndterer negative følelser ved at være alene og bruger alenetiden til at styrke dig selv. I dit indre og socialt:

  • lær om de fordele du får, hvis du har evnen til at være alene.
  • få praktiske fif til at lære at være alene.
  • tjek vigtige betingelser for, at din alenetid bliver en succes.

Lær at være alene:  Seks nyttige anbefalinger

1.Vær bevidst om de gevinster, alenetiden kan give dig

Hvis du tænker på alt det, du er bange for at gå glip af mens, du er alene, er det ikke så sandsynligt, at du vil nyde tiden alene. Eller nyde at tænke tilbage på den. I stedet kan du se den, som en ‘fejl’ eller et ‘nederlag’, og det vil gøre dig mindre tilbøjelig til at vælge at være alene en anden gang.

Alt har en pris. Skal du købe en trøje, må du arbejde for at betale den. Det gælder også alenetid. Du må gøre en indsats. Vær glad for, at du prioriterer dig selv.

2.

Læg en plan for tiden alene

Sørg for, at du har tydelige mål for, hvad du skal bruge tiden til. En god, kærlig og realistisk struktur kan holde negative følelser på afstand og sikre, at du kommer positivt i mål.

3. Lidt men godt…

…er bedre end planer, der vokser sig så store, at alenetiden overvælder dig. Start f.eks. med 5. min om dagen til at trække vejret dybt ned i maven. Eller 5 min. om dagen til hyggelig oprydning i dine computerarkiver. Det er bedre at få små succesoplevelser end store nederlag.

4.Træn dig selv i ‘eksistentielle øjeblikke’

Dvs. øjeblikke, hvor du møder dig selv åbent, ærligt og uden at give dig selv dårlig samvittighed over, at du føler som du gør. Det er øjeblikke, hvor du reflekterer over dig selv, dit liv og dine samspil med andre.

Spørg dig selv: hvad synes jeg egentlig om xxx? er min holdning den samme som andres? Hvad har jeg lært af xxxx?

Du kan starte i det små ved at give dig selv 5 min til hver dag at reflektere over, hvad du har lært af én positiv oplevelse og én negativ oplevelse. På den måde integrerer du forskellige følelsesregulerende netværk i din hjerne – og du bliver mere mentalt stærkere.

5.Kom ud over dilemmaet:  Skal jeg udrette noget? Eller skal jeg bare slappe af?

Prøv at gøre BEGGE ting. Enten først det ene og bagefter det andet. Eller få de to ting til at smelte sammen:

F.eks. hør noget dejligt musik eller et sjovt radioprogram, der får dig til at slappe af, mens du samtidig ordner i køkkenet. Så får hjernen ro, mens din krop handler.

Eller gå en tur mens du planlægger næste uges program. Så får din krop ro, mens du er mentalt aktiv.

Se om du kan afsætte rum til BÅDE at udrette noget OG slappe af. I stedet for at tænke, at det skal være enten-eller.

6. Sørg for at være tilpas stimuleret

Hvis du keder dig og bliver sløv, er det fordi, der ‘sker for lidt’. Så skal du udfordre dig selv. Hvis du bliver grebet af indre uro, skal du omvendt fokusere på at berolige dig selv og give en sund form for selvomsorg.

Ønsker du mere gratis information? Hør P1-program eller følg vores arbejde

Hør P1-programmet Kejser om enetid, hvor Lise taler med værten Anne Kejser om, hvordan man omdanner ensomhed til positiv alenetid. radiointerview nr. 4 

Tilmeld nyhedsbrevet, som ca. hver 3 uge kommer med gratis artikler, der ligesom denne artikel giver dig viden og vejledning til hverdagen – og få  kapitler fra to af vores bøger og udpluk fra videokurser i gratis gave. Du kan også se videoklip og læse artikler fra pressen.

Hvad kan du opnå ved at være alene?

Få fat i dig selv og væk din indre visdom

Sammen med andre modtager du hele tiden indtryk. Når du er alene, kan du bearbejde de mange indtryk, ‘vaske tavlen ren’ og udstikke en kurs, som harmonerer med dine dybeste værdier, behov og ønsker.

Flere forskere understreger, at selvvalgt alenetid kan gøre dig mentalt stærkere og sundere.  Her er nogle af de gevinster, du kan vinde:

  1. du opbygger selvstændighed: evnen til at frigøre dig fra andres tanker og forventninger og finde din egen vej har stor værdi. Især hvis du befinder dig i en gruppe, hvor kulturen ikke altid harmonerer helt med det, du selv egentligt står for.
  2. du kan virkelig at overveje, hvad du har lyst til. Du kan f.eks. vælge at skifte arbejde, begynde en ny fritidsaktivitet, ændre dine daglige rutiner osv. Og på den måde vil alenetiden løfte dit liv
  3. du oplever eksistentielt nærvær: “Øjeblikke med klarhed, hvor du står ansigt til ansigt  med dig selv”. Især når du møder skuffelser, kriser og sorger kan din evne til at favne og forstå dig selv, mens du er alene, give dig en dyb tryghed.

4. Den indre følelse af tryghed vil emme ud af dig, når du er sammen med andre og bidrage til, at du har lettere ved også at modtage andres støtte.

5. din krop og dit sind får ro i hverdagen: hvis du vælger at gøre ting, der får dig til at slappe af og have det godt, er alenetiden lige så vital for dig som vandet er for en potteplante: alenetiden får dig til at vokse, gro, trives og blomstre. Det er ikke synligt udadtil for andre ‘hvor meget vand du har fået’ – men tages alenetiden fra dig, sygner du hen.

6.  du ermindre tilbøjelig til at føle dig ensom, når du er alene. Du har derfor lettere ved at ‘give slip’, når andre ikke kan eller vil være sammen med dig. I parforhold og venskaber kan det til tider være en stor fordel.

Har du svært ved at være alene?

Du kan godt lære det – også selvom du ikke lærte det som barn eller mistede evnen i løbet af voksenlivet…

Evnen til at være alene kan du udvikle og træne. Det er i nogen grad arveligt, hvor stor smerte du føler ved at være isoleret fra andre. Men gennem livet kan du selv få indflydelse på, om du føler dig isoleret fra andre – eller omvendt dybere forbundet til andre – når du er alene.

Det er positivt at kunne ‘stå selv’

Men kun hvis du kan holde den negative følelse af ensomhed på afstand

Ofte udskyder vi tiden til os selv. Til at reflektere over, hvad der er virkelig vigtigt i vores liv. Og vi får ikke truffet de bevidste valg, der fører vores liv ind på den rigtige kurs. At kunne være alene og stå ved sig selv – med eller uden andre i nærheden – er utrolig afgørende for et godt liv. Men kun hvis vigtige forudsætninger er opfyldt:

Alenetid er positiv HVIS…

Betingelse 1. …du vælger den selv.

Er du alene uden selv at have ønsket det, bliver du hurtigere tung om hjertet.

Betingelse 2. …. du kan regulere dine følelser

Det er vigtigt, at negative følelser – f.eks. af kedsomhed, ensomhed, uro, ængstelse, nedtrykthed, vrede osv. – ikke oversvømmer dig. Især modsatrettede følelser, der ‘trækker i hver sin retning’ kan skabe indre uro og forvirring.

I givet fald skal du forsøge at udvikle livsvisdom, hvor du favner følelserne: Du træder 3 skridt tilbage og accepterer de forskellige følelser. Uden at moralisere eller fordømme dig selv. Accepten giver dig ro og gør dit i stand til at handle ud fra en dybere indsigt i dig selv.

Betingelse 3. … du kan være del af en social gruppe, når du ønsker det

Hvis du er alene, fordi du har svært ved at begå dig socialt, eller fordi du savner en gruppe at høre til i, kan du hurtigere føle dig ensom. I den situation er det vigtigt, at du aktivt sørger for at få sociale færdigheder og omgås andre i stedet for at trække dig mere og mere tilbage i en usund ensomhed.

Betingelse 4. … du ikke har økonomiske begrænsninger i forhold til den gruppe, du tilhører

Hvis din omgangskreds har flere penge end du har, kan det blive et pres, hvor du føler dig ekskluderet. Her er det vigtigt at undgå selvkritik og negative sammenligninger med andre. Og desuden give dig selv en sund økonomisk selvomsorg.

Betingelse 5. … du kan have positive relationer til andre, når du ikke er alene

Du kan bedre være alene uden at føle dig ensom, når du har virkelig gode relationer til andre. Ikke bare en gruppe du hører til, men også enkelte personer i dit liv, som betyder meget for dig. Find mennesker, som du virkelig føler dig forstået af og giv kontakten til dem prioritet. Alenetid og positive forhold til andre bliver på den måde en positivt selvforstærkende spiral.

(jf. ensomhedsforskere som Kenneth Rubin og Bella dePaulo).

Psykolog, Lise August & Psykoterapeut, Martin August

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til vores kurser, gruppeforløb og individuelle samtaler med fokus
på at opbygge og bevare din indre styrke, når du er alene og socialt, er du meget velkommen at kontakte os.

Berig hverdagen med inspiration og ny viden til dig selv eller dit barn. Tilmeld og få gratis gaver!

Berig hverdagen med inspiration og ny viden til dig selv eller dit barn.
Tilmeld og få gratis gaver!

 

BOG
Sensitive Børn

BOG & VIDEO
Kursus

BOG
Sensitive Børn og Voksne

DOBBELT DVD
Særligt Sensitive

SENSITIVE VOKSNE


SENSITIVE BØRN


Lise og klient terapi samtaler

BOOK SAMTALE