Styrk din karakter, empati og respekt for andre gennem kærlige tanker og handlinger

Enkle ting, du kan træne og gøre i hverdagen, når du ønsker at forandre din hjerne, slippe stress og være et godt menneske

Vil du træne dine tanker, handlinger og hjerne, så du handler endnu mere ansvarligt og kærligt over for andre? Og vil du samtidig selv opleve mindre stress og større lykke?

Her er 10 enkle ting du kan sige og gøre i hverdagen.

Selv få ugers træning forandrer din hjerne, giver dig mere lykke og gør dig mere tilbøjelig til at handle hjælpsomt,  ansvarligt og gavmildt.  Er du socialt sensitiv, vil hjerneplasticiteten være endnu stærkere end hos de fleste.

10 vigtige ting du kan sige og gøre

Sådan kan du styrke din karakter gennem kærlige tanker og handlinger og derved forandre din hjerne

1.Træn dagligt at have kærlige intentioner over for andre

Sæt dig hver dag i 5-10 minutter og luk øjnene. Alternativt afsæt 5-10 min under en gåtur i naturen: tænk kærligt og omsorgsfuldt på, at du ønsker dig selv, din familie og dine venner det bedste. Udvid dit fokus til at gælde mennesker på din vej, dit kvarter og din by. Tænk med medfølelse på dem, du møder på din arbejdsplads og forestil dig, at lykken smiler til dem. Sæt fokus på mennesker, du har haft en uoverensstemmelse med og ønsk det bedste for dem. Ønsk det bedste for alle i verden: at alle må være lykkelige og finde fred.

Efter blot 2 uger er din hjerne sandsynligvis blevet sundere, og du vil være mere tilbøjelig til at hjælpe andre, der har det svært. Opmuntrende forskning tyder på, at træning i kærlige tanker fremmer kærlige handlinger.

2.Afsæt tid til frivilligt arbejde for en god sag

Vælg et tidsrum hver uge, hvor du gør noget for at bakke op om en god sag og stille op for andre, for naturen, dyrene eller på anden måde at værne om værdier, der er vigtige for dig. Gør noget uden at forvente noget til gengæld. Du oplever selv en indre glæde og glemmer dine egne problemer, når du gør noget godt for andre.

Dette skal ikke føre til overansvarlighed, hvor du svigter dig selv. Det betyder blot, at du får ‘flere tangenter’ at spille på, sådan at du BÅDE kan fokusere på dig selv OG på andre.

3.Søg at skabe ‘microøjeblikke’ med andre, hvor I er fælles om at dele positive følelser

Selv små øjeblikke, hvor du smiler til en fremmed, åbner døren for en anden, der har en tung kuffert, rejser dig for at give plads til en gangbesværet osv. har betydning. Din krop bliver sundere og din psyke stærkere.

Det gælder også i dine nære relationer: ønsker du at fordybe og fornye de kærlige bånd, så sæt dagligt fokus på at have små ‘microøjeblikke’, hvor I deler glæde, taknemmelighed, humor el.lign og er fælles om at opleve positive følelser. Disse øjeblikke gør, at I føler kærligheden er ‘levende’, og at I bliver mere motiveret til at gøre gode ting for hinanden.
Læs mere i bogen Love 2.0 af Barbara Fredrickson.

4.Forvent kærlige handlinger af dig selv og anerkend dem

Sig f.eks. hver morgen til dig dig: “Husk at du skal gøre mindst 2 gode ting for andre i dag”. Om aftenen kan du spørge: “Hvilke gode ting, har jeg gjort for andre i dag?” Ved at anerkende det, giver du dig selv budskabet: Det er ikke kun dine egne præstationer og resultater, der tæller. Det har stor værdi, at du bidrager til andres liv.

Den daglige evaluering styrker din selvkontrol og gør dig mere motiveret og mere tilbøjelig til at fortsætte den gode vane.

5.Træn dig i at være forstående og kærlig i mødet med egne følelser og  andres følelser

Sig f.eks. hver aften: Hvad følte du selv, da xxxxx skete? Var nogle af følelserne modsatte? (f.eks. kan man være glad for at vinde, men ked af, at ens bedste ven ikke vandt). Er der nogle af mine følelser, jeg fordømmer og synes, at jeg ikke bør have? Kan jeg tillade mig selv at have alle slags følelser og forstå dem? Træn dig selv i ikke at dømme dig selv negativt for at have ‘forkerte’ følelser. Forstå dem som menneskelige og brug humor, visdom og kærlig selvkontrol til at guide dig selv på rette vej.

Tænk herefter på andres følelser: Spørg f.eks. dig selv: Hvad tror du, at xxxx ville fortælle sin bedste ven om dagen i dag? Hvad tror du, at xxxxx har følt, da xxxxx skete? Hvordan kunne du se det i hans øjne, hendes ansigt, hans kropssprog? Ved at stille lige så mange spørgsmål til, hvordan det går andre, og hvad de mon føler og oplever, vænner du dig til også at tage højde for andres perspektiv.  Budskabet er mellem linjerne: “Det er ikke kun mig, det handler om. Det er os alle, det handler om.”

6.Træn dig i at modtage og værdsætte godhed fra andres side

Hvis du ikke kan modtage andres hjælp, støtte og gavmildhed – og f.eks. føler skyld, pres for hurtigt selv at ‘give tilbage’ eller frygt for at være ‘afhængig’ – kan du blokere for den naturlige balance mellem at give og modtage. Før eller siden kan det føre til, at du selv finder det vanskeligt at give, fordi du er ‘brændt ud’.

Træn i stedet følelser af taknemmelighed, værdsættelse, nærhed og dyb indbyrdes respekt og ligeværdighed, når du modtager andres godhed. Når du tillader dig selv at modtage siger du ‘ja tak’ til kærlige handlinger – både dine egne og andres.

7.Sæt bevidst og positivt fokus på din karakter

Når du har valgt at give afkald på noget for at glæde andre, skal du måle din indsats med den rigtige målestok: Hvis du dømmer dig selv negativt, fordi du i mellemtiden ikke nåede ‘selv at komme frem’, svarer det til at straffe dig selv for den gode handling.

Tænk i stedet over, at du har levet op til dine værdier: sig f.eks. “Det er ok, at der er lidt rod i stuen og at vinduerne ikke er pudset lige nu. Jeg har i stedet valgt at være der for xxxx.” Eller….: “Det er ok, at jeg ikke har fået en efteruddannelse endnu, fordi jeg har valgt at prioritere tid til mine børn.” “Det er fint nok, at jeg ikke er så rig, velklædt eller har så stort et hus. Jeg har i stedet valgt at fokusere på xxxx, som virkelig er en værdi for mig.

Når du i måden, du vurderer dig selv og dine standarder, bruger positive ord om altruismen, er der større sandsynlighed for, at de kærlige handlinger forbliver en del af dine målsætninger og selvforståelse.

8.Skab en positiv horisont

Forestil dig, at du – en dag i fremtiden – skal gøre status over dit liv og tænke på de gode og kærlige handlinger, du har gjort. Du skal kigge tilbage på dit liv og tænke: hvad har jeg bidraget med? Hvad har det betydet for andre?

Forestil dig, at du til den tid, skal tænke over, hvad du gerne ville have gjort mere eller mindre af. Og vurdere, hvad din indsats har betydet for din samvittighed og din oplevelse af at være et godt menneske.

Ved at forbinde dig til dit fremtidige selv, vil din selvkontrol og evne til at vælge langsigtede værdier frem for kortsigtede mål blive aktiveret. Skriv evt. et kærligt brev fra dit fremtidige selv med gode råd til dit nuværende selv.

9.Gør godhed til et fælles positivt fokus

Slå dig sammen med andre – venner, kolleger, din partner – og gør i fællesskab godhed og kærlige handlinger til et positivt fokus for jeres anstrengelser. Afsæt en ferie til et godt formål, vælg at samle ind til et godt formål sammen med nogen, du holder af osv.

Nogle familier har en ‘bandekasse’, hvor man betaler bøder, når man bander. Du kan også vælge at have en ‘altruismekasse’, hvor man betaler præmier, når nogen i familien har været gode ved andre. Overskud fra altruismekassen kan familien donere til et godt formål. F.eks. at forældreløse børn kan komme på børnehjælp eller at fattige børn kan komme i skole.

10.Sæt antallet af kærlige  intentioner og handlinger op

Hvis du føler, at dit humør er ved at dykke, kan du bevidst give dig selv et ‘lykkeboost’ ved at sætte antallet af kærlige handlinger op. Du kan sætte dig for, at du i stedet for 1-2 kærlige handlinger skal gøre 5-6 kærlige handlinger om dagen. Du kan træne medfølelse (punkt 1) 2-3 gange dagligt i stedet for kun en enkelt gang om dagen. Planlæg en ‘altruismeuge’, hvor du evt. sammen med nogen, der står dig nært, virkelig prioriterer godhed og kærlige handlinger.

At praktisere altruisme – at være uegennyttig – er en hurtig og effektiv vej til selv at få det bedre. Det er et paradoks, at når du overskrider dit ego, så finder du mere ro i dig selv. Kærlige intentioner og handlinger gør dig fredfyldt, fokuseret og stærk.

Kunne du lide denne artikel om ting, du kan sige og gøre for at styrke din karakter, sociale sensitivitet og respekt for andre gennem kærlige handlinger?

Så er du velkommen til at melde dig til vores gratis nyhedsbrev, som ca. hver 3 udkommer med artikler som denne, der giver dig inspiration, viden og gode råd til hverdagen.

Altruisme – uegennyttigt at gøre noget for andre – kommer til udtryk, når du giver, deler, samarbejder og hjælper andre. Og når du udvider din horisont af kærlige intentioner fra dine nærmeste til at inkludere andre: også fremmede og mennesker, du aldrig har mødt – ja…endda dine fjender. Altruisme styrker dit fysiske og psykiske helbred, forlænger dit liv og giver dig frem for alt mere kvalitet i livet.

Selvom du er vokset op uden stærkt fokus på moralske værdier i din barndom, og som sådan er ‘nybegynder’, kan du som voksen træne din medfølelse livet igennem.

Indre ro og selvkontrol

Træn din viljestyrke, minimer ulemperne ved at være sensitiv og lad positive mønstre fylde mere i din hverdag.

Gruppe med 8 møder: Træn effektive strategier til ikke at ‘miste dig selv’, når du er overvældet, styrk din psykiske rygrad og skab varige positive forandringer.Læs mere her

Indre ro og sensitives følelsesliv

Lær at finde ro, positive følelser og varig indre ligevægt

Gruppe med 8 møder. Du får intensiv træning & stærke redskaber:Vend negative til positive følelser, vær mere afslappet, sov bedre, skærp dit fokus og  styrk dit fysiske og psykiske helbred. Også nyttig ved stress, angst og depression.Læs mere her

Fra vrede til varme

Lær at håndtere din vrede mere bevidst, kompetent og positivt

1-dagskursus: Styrk din autoritet, slip det negative og få bedre helbred og relationer. Lær at håndtere vrede på en stærk og positiv måde, som får de bedste sider frem i dine sensitive træk.Læs mere her

Slip grublerier, tankemylder og bekymringer

Bryd negative tankemønstre, frisæt din handlekraft og få enkle øvelser til indre styrke og overbevisning

1-dagskursus: Lær at gøre dit rige indre liv til en gave, der løfter, i stedet for en byrde, der tynger. Værktøjerne virker også mod stress, angst og depression.Læs mere her

Ønsker du mere gratis information?

Tilmeld nyhedsbrevet, som ca. hver 3 uge kommer med gratis artikler, der ligesom denne artikel giver dig viden og vejledning til hverdagen – og få kapitel fra en af vores bøger og uddrag fra et af vores kurser i gratis gave.

Psykolog, Lise August & Psykoterapeut, Martin August

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til vores grupper, 1-dagskurser, seminarer, bøger, videokurser og samtaleforløb, er du velkommen til at kontakte os.

SENSITIVE VOKSNE


SENSITIVE BØRN


Lise og klient terapi samtaler

BOOK SAMTALE