Vend Stress til Balance. Guide til at trives som sensitiv.

Giv stress en effektiv rodbehandling, fjern kimen til indre uro, brug din sensitive hjerne optimalt og skab et rigere og mere tilfredsstillende liv

3-timers seminar

Få redskaber til arbejdsliv, privatliv og indre liv, som hjælper dig til mindre uro og mere trivsel. 

KBH: Lørdag d. 10. marts 2018 kl. 13-16.00.

Tip: ønsker du fordybelse, kan du også vælge 1-dagsseminar, gruppeforløb eller samtaler i privat praksis.


Slip stress, følg dine værdier og få et rigere liv

Træf gode beslutninger, bliv mere handlekraftig og føl dig afslappet og tilfreds

Føler du dig ofte stresset, energiforladt og magtesløs? Er du plaget af indre uro, negative tanker og vanskelige følelser? Har du svært ved at se, hvordan du kan ændre situationen og træffe gode beslutninger? Eller ved du, hvad du skal gøre, uden at få det gjort?

Seminaret giver dig en dyb, forskningsbaseret og meget brugbar indsigt i samspillet mellem sensitivitet, indre uro og stress.

Du lærer, hvordan du genkender og bryder fri af typiske stressfælder, som låser sensitive fast. Og du får en samling nyttige værktøjer, der hjælper dig til at få has på empatitræthed, dårlige vaner, søvnproblemer og alenlange to-do-lister

Seminaret giver dig et grundigt overblik over, hvad du selv og andre kan gøre. Du kan forvente levende eksempler, inspirerende pointer og nyttige redskaber, der til sammen giver dig et kærligt skub henimod mere balance i livet. Du er velkommen til at deltage sammen med partner, familie eller andre, der står dig nært.

Dit udbytte

Få praktisk inspiration og strategier, der er lige til at bruge i din hverdag

  • få overblik over, hvordan du styrer uden om de mest farlige fejl, sensitive typisk begår, når det gælder stress
  • vend beslutningstræthed til beslutsomhed og stil skarpt på den planlægning, der holder din hverdag og indre balance på rette kurs
  • find ud af, hvad du selv kan gøre, når du har brug for mere positiv energi og overskud i hverdagen
  • få hjælp til bedre søvn, mere indre ro og større kontrol over din sociale sensitivitet
  • lær at bryde indre barrierer, transformere negative tanker og følelser – og frisætte din handlekraft
  • få dybere indblik i, hvordan andre kan støtte dig, og hvordan du kan bruge dit netværk
  • få levende eksempler og hør svarene på dine og andres spørgsmål

Seminarets Indhold

… men måden, du lever dit liv og bruger din hjerne, afgør, hvordan generne udtrykker sig, og om du bliver stresset.

Som sensitiv er du biologisk disponeret for at blive hårdere ramt af stress, modgang og belastning. Men din biologiske bagage giver dig samtidig et unikt potentiale for at bevare kontrollen og din indre balance – også midt i vanskelige situationer.

Hvad gør forskellen? Og hvad kan du selv og andre gøre?

Det er ikke alle vilkår i livet, du er herre over, når det gælder stress – dine gener, din livshistorie, dine sociale relationer og dit arbejdsliv har du ikke fuld kontrol over. Alligevel har du et betydningsfuldt råderum. Og det er dette rum, som seminaret hjælper dig til at udforske, indtage og bruge fuldt og helt.

Ved seminaret lærer du, hvordan du kan ’slukke’ for de negative sider af dine gener og få det bedste frem i din sensitive hjerne og personlighed. Du vil få praktisk inspiration til at fjerne nogle af de sten, der tynger i din psykiske rygsæk og gå lettet videre. Og du vil få dybere viden om, hvordan dine nærtstående og dine forhold til andre kan berige dig og bygge dig op – i stedet for at tynge og belaste dig.

Stress er som en tyv, der stjæler timer og dage af dit liv, du kunne nyde. Disse tidsrum bliver i stedet fyldt med uro, bekymring, negativitet og tab af kontrol og mening. Seminaret er en praktisk vejviser, som giver dig strategier til at hvile mere i din hverdag, så du skaber og bevarer en meningsfuld balance mellem indre ro og handlekraft.

Dit følsomme nervesystem: Fra opgave til gave

Lær at tackle overstimulerende situationer og vokse med udfordringer.

Når du er overvældet af indtryk, påvirker det din evne til at træffe beslutninger, få ting gjort og opleve energi og overskud. Som sensitiv reagerer dit nervesystem mere følsomt på stress: f.eks. bliver du hurtigere overvældet af tidspres, afvisninger, kritik, andre menneskers smerte, hektiske arbejdsvilkår, en stor arbejdsbyrde, forandringer og uforudsigelighed.

Men det betyder ikke, at du er magtesløs. Tværtimod. Når du oplever kraftige følelser af ubehag, kan du lære at tøjle dem og bruge dem som en positiv drivkraft. Det sker, når du ikke ‘bryder sammen og giver op’. Men i stedet lader de negative følelser motivere dig til at ‘vågne op til dåd’, så du arbejder målrettet og forudseende på at tilegne dig strategier til at klare udfordringerne.

Vigtig pointe

Den afgørende forskel mellem stress og balance er ifølge flere forskere i sensitivitet, at du formår at bevare din indre ro og oplevelse af kontrol, selvom du bliver stillet over for udfordringer. Jo mere du mestrer denne kunst, des mere forvandler din sensitivitet sig til en kilde til styrke og rigdom.

Fra beslutningstræthed til beslutsomhed

Skab en stærk og fleksibel balance mellem at berolige og udfordre dig selv

Når du bliver ramt af stress, bliver du typisk usikker på dig selv, og hvad du kan. Du tænker mindre klart, mister overblikket og får sværere ved at træffe beslutninger og føre dem ud i livet. Selv små beslutninger kan synes vanskelige. Forvirringen bunder ofte i tvivl på dig selv: hvad og hvor meget du kan magte, og hvor hurtigt det skal gå?

Fra magtesløshed til mestring

At være beslutsom og vokse med udfordringer indebærer ikke, at du tankeløst kaster dig ud i udfordringer uden at tage hensyn til din sensitivitet – og bagefter ærgrer dig over, at du ikke ‘klarer mosten’. Tværtimod handler det om gradvist og meget bevidst at udvide dit råderum, så du mestrer flere og flere af de situationer, der tidligere fik dig til at opleve stress. Mestringen finder først sted, når udfordringen ikke sætter varige og skadelige spor af uro i dit nervesystem.

Skab balance – brug dit netværk – og bliv stærkere

Du slipper stress når du finder en balance mellem ro og udfordring. Når du både har søde øjeblikke, som lader din energi op, og møder meningsfulde udfordringer, som kræver at du bruger din energi. Seminaret giver konkrete eksempler på, hvordan dit forhold til dine nærtstående kan være en stor kilde til inspiration, som øger dine chancer for at opnå denne positive balance.

Program for seminaret

Lær nye strategier og få nyttige redskaber til din hverdag

13 – 13.40 Første del af seminaret.

Introducerer viden om sammenhængen mellem sensitivitet og stress med eksempler på, hvordan du som sensitiv kan bryde fri af typiske stressfælder, låse dig selv op, når du ‘går i baglås’ og give din hjerne de bedste forudsætninger for at fungere optimalt. Desuden er der fokus på, hvordan du overvinder beslutningstræthed og frisætter din viljestyrke og handlekraft.

13.40-13.50 Pause

13.50-14.20 Spørgsmål og svar.

Her stiller deltagerne spørgsmål, som sætter fokus på deres egne erfaringer og hverdag. Svarene uddyber og afklarer de temaer, der er gennemgået i første del og giver konkrete eksempler på værktøjer, der er lige til at bruge.

14.20-14.40   Pause

14.40-15.20 Anden del af seminaret.

Går i dybden med de praktiske tilgange og redskaber: Hvordan kan du forbedre din søvn, finde mere indre ro og blive mere effektiv, når det handler om at få vigtige ting gjort? Desuden er der fokus på, hvordan du kan håndtere social sensitivitet og empatitræthed og hvordan andre omkring dig kan give den bedste støtte. Hvordan undgår du at negative følelser og tanker tager over og gør dig mindre livsduelig? Hvordan sikrer du en bæredygtig positiv forandring, der tager højde for, at du er mere sensitiv end flertallet?

15.20- 15.30 Pause

15.30 – ca. 16.00 Spørgsmål og svar.

Få mere praktisk inspiration til at håndtere vanskelige og udfordrende situationer, du kender fra hverdagen. Bliv klogere på de temaer, der blev gennemgået i anden del af seminaret. Og stil flere spørgsmål om de konkrete forhold, som har motiveret dig til at deltage ved seminaret.

“Lise er en fremragende formidler. Jeg er forbløffet over, at hun på så kort tid kan give så mange brugbare redskaber og øvelser. Jeg har især lært meget af hendes svar på deltagernes spørgsmål. Lise har en meget stor viden og erfaring, som hun formår at gøre enkel og brugbar. Hun tager fat lige der hvor skoen trykker – men der er hele tiden humor, håb og varme, så stemningen ikke bliver for tung!”

– Line Rasmussen.

Psykolog på Sensitiv - Lise AugustSeminarleder

Lise August, aut. psykolog, specialist i psykoterapi. Dansk pioner inden for sensitivitet. Forfatter og medstifter af Sensitiv Balance.

Hør radiointerviews i P1 med Lise, der handler om at trives som sensitiv.

Speciale i redskaber til at finde indre ro og opleve positive følelser

Lise har specialiseret sig i sensitivitet og i arbejdet med metoder til at skabe positiv forandring. Hun har især mangeårig ekspertice inden for strategier til at finde indre ro og opleve flere positive følelser i hverdagen.

Få det bedste frem i dine sensitive gener, der gør dig mere følsom over for stress

Som sensitiv er det en reel udfordring at trives og bevare balancen i en tilværelse, der er indrettet efter flertallets behov for stimulation. Seminaret giver en praktisk håndsrækning til sensitive, som ønsker at blive klædt bedre på til at klare denne udfordring. Du får en buket meget effektive strategier, som kan hjælpe dig til at standse belastende stress og finde en varig indre ro og balance i dit daglige liv.

Som sensitiv er du ekstra modtagelig for at have et godt netværk

Partner, venner og andre nærtstående kan også få dybere forståelse af sammenhængen mellem stress og sensitivitet og praktisk inspiration. Ved at deltage sammen med andre, der står dig nært, kan du fordybe og forankre den positive virkning af at deltage ved seminaret.


De her redskaber RYKKER NOGET. Der er ting, jeg er holdt op med – og det store billede og min retning i livet står mere klart. Det giver overskud og ro, som også smitter andre.

Jeg har ramt stressmuren to gange og levet lige på grænsen i mange år. At være mor, kæreste og perfektionist med fuldtidsjob har gjort mit følsomme nervesystem flosset i kanten.

Jeg synes, det er uhyggeligt, at man som sensitiv kvinde og mor er så udsat – at være i en højrisiko-gruppe for stress er ikke rart. Men det har hjulpet at tage det alvorligt. Når jeg har det godt, får hele familien det bedre.”
– Mette, 37 år.

Tid og sted: Lørdag den. 25. november 2017 kl. 13-16, Spisestuen, Diakonissen, Peter Bangs Vej 5B , 2000 Frederiksberg.

Form: Seminaret består af to foredrag efterfulgt at tid til besvarelse af deltagernes spørgsmål.

Pris: 335 kr.

Materiale: Velkomstmail med skriftligt materiale sendes 3-4 dage før seminaret til alle tilmeldte.

Forplejning: Sandwich kan tilkøbes.

Salg af DVD og bøger: Du kan købe DVD og vores bøger til nedsat pris ved seminaret. Betaling med MobilePay.

Afbestilling og bytteservice: For at holde billetpris lav er dette ikke muligt.


Målgruppe

Ønsker du at forstå dine sensitive potentialer, få bugt med belastende stress og  skabe en varig og bæredygtig balance i dit daglige liv?

Seminaret henvender sig til:

– sensitive mænd og kvinder, som til tider føler sig pressede, belastede og stressede i hverdagen.

– sensitive, som er eller har været sygemeldte med stress.

– partnere, familie, venner og andre nærtstående, som ønsker at støtte.

– fagpersoner, der arbejder med at støtte sensitive mennesker, der har det svært.

Deltagelse kræver ingen særlige forkundskaber. Der er ingen anbefalet rækkefølge for deltagelse i Sensitiv Balances forskellige arrangementer.

“Redskaberne er effektive. Det kræver, at man selv gør noget, men kommer der også en forandring. Jeg er blevet bedre til at bevare roen og træffe beslutninger, selvom jeg er presset på arbejde. I stedet for at lade det gå ud over min kone og mine børn får jeg knækket nødderne og stoppet op i tide.

Lise er en kompetent og begavet underviser, så tiden bliver brugt godt. ”

— Nikolaj Sørensen, 53 år.

Psykolog, Lise August & Psykoterapeut, Martin August

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til seminarets indhold eller vores grupper, 1-dagskurser og individuelle samtaler med fokus på stresshåndtering, er du meget velkommen at kontakte os.

SENSITIVE VOKSNE


SENSITIVE BØRN


Lise og klient terapi samtaler

BOOK SAMTALE