Lejrskoler og sensitive børn
Styrk dit sensitive barn op til lejrskolen – anbefalinger til forældre
Bliver dit barn hurtigt overvældet af sociale indtryk? Forældre og lærere fortæller, at lejrskoler kan udfordre.
Her finder du praktiske fif til god forberedelse.
Praktiske anbefalinger: hvad kan du gøre?
1. Hold en positiv tone over for dit barn, når det handler om lejrskolen
Er lejrskoler og sensitive børn en ‘dårlig cocktail’? Absolut ikke.
Social stimulation er berigende og udviklende for børn, og en stor del af de sensitive børn trives og stortrives, når de er på lejrskole. Her skiftes ‘stive klokketimer’ ud med god tid til at fordybe sig i øjeblikke med fælles oplevelser, der ikke konstant brydes op. Husk at sensitive børn har et unikt potentiale for at få det bedste ud af det positive samvær.
Hvordan sætter du fokus på de gode ting?
Fortæl evt. gode historier fra lejrskoler, du selv har været med på. Lav en liste med alle de ting, der kan være rare ved at tage afsted. Her er eksempler:
– at se sin lærer med morgenhår og grine sammen.
– at have fælleshygge og få lov til at tage popcorn med.
– at være i naturen og lave sjove opgaver.
– at komme nærmere på børn, man ikke til dagligt kender så godt.
– at have meget tid til at lege.
osv.
2.Klæd dit barn på til at klare overstimulerende situationer:
For nogle sensitive børn bliver den sociale stimulation for intens. Her kommer to eksempler:
Jacob på 11 år spørger: “Hvordan skal jeg overleve lejrskolen? Vi skal hele tiden være i grupper, og der er ikke tid til at være to sekunder alene?”
Jacob fik det meget bedre med at skulle afsted, da han fandt ud af, hvornår og hvordan han kunne få et par pauser i løbet af dagen.
Nikoline på 9 år forklarer: “Det værste er, når nogen af mine veninder savner deres mor. Så gør det ondt indeni mig, fordi de er kede af det, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.”
Nikoline blev vældig lettet, da hun opdagede, at det ikke var hende, der skulle sørge for, at veninderne blev glade igen. Det hjalp hende også at få at vide, at hun godt selv måtte være glad, selvom nogle af veninderne var kede af det.
Når du taler med dit barn om de situationer, der gør det uroligt, kan det til tider være godt at få en snak om de typiske signaler på, at ‘bægeret er fyldt’
Typiske tegn på at være overstimuleret:
– din hjerterytme og din vejrtrækning bliver påvirket.
– du kan opleve, at tankerne farer afsted eller står helt stille.
– du kan have svært ved at koncentrere dig og fokusere.
– du kan komme til at rødme eller være mere klodset end normalt
– er du indadvendt, kan du blive meget tilbageholdende.
– er du udadvendt, kan du ‘køre op’, blive ‘overgearet’ og fortryde det bagefter.
Øvelse: tal med dit barn om:
1. hvilke signaler det genkender?
2. hvad det helt konkret kan gøre, hvis det får det sådan på lejrskolen?
3.Undgå at overforberede og styr uden om grublerier
Du kan styrke dit barn, når du taler med det om:
– hvad det skal have med
– hvordan det vil klare de situationer, som virker svære og overvældende
– hvad det selv kan gøre for at få de gode øjeblikke til at fylde
Det hjælper, at du samtidig taler åbent om ‘faren ved at overforberede’:
- fortæl f.eks. dit barn, at uanset hvor meget det forbereder sig, vil der ske uforudsete ting. Der vil sikkert ske mindst 10 ting på lejrskolen, som ingen af jer forestillede sig.
- Dit barn kan forberede sig på: 1. at tælle, hvor mange uforudsete ting, der sker, og 2. at acceptere dem i stedet for at ‘gå i baglås’.
Sørg for at samtalen om lejrskolen ikke udvikler sig til negative grublerier og bliver ‘overstimulerende i sig selv’. Grublerier opstår, når de samme negative tanker og følelser igen og igen fylder i samtalen uden at I finder løsninger. Eller hvis dit barn bliver meget selvkritisk.
Når du anerkender og forstår dit barns bekymringer i stedet for at afvise dem med et: “det skal du ikke bekymre dig om.” vil dit barn føle sig forstået. Det giver en tryg platform, hvor I kan tale om konkrete måder at håndtere de situationer, der gør dit barn uroligt.
4.Miniguide, når dit barn ikke vil afsted
1. Tænk over årsagen:
- Har der været alvorlig sygdom eller store forandringer i familien, kan dit barns nej handle om, at det har brug for stabilitet.
- Hvis det ‘kun’ drejer sig om, at dit barn er forsigtigt eller har svært ved at omstille sig – og i øvrigt trives i klassen – kan ‘et lille kærligt puf’ hjælpe dit barn til at komme med og få meget ud af turen.
- Handler det om, at dit barn ikke føler sig tryg ved det sociale miljø i klassen? I givet fald er det vigtigt at tale med dit barns lærere.
- Har dit barn alvorlige og vedvarende problemer med adskillelse? Så kan du søge professionel hjælp for at undersøge, om der er tale om separationsangst. I givet fald kan dit barn have gavn af behandling, så det kan slippe fri af angstens greb og lære at føle sig tryg på egen hånd.
2. Tal med læreren om principper for lejrskolen, og hvordan hjemve håndteres. Nogle lærere ønsker, at alle børn skal med, og at ingen kan komme hjem. Andre lærere oplever, det er helt i orden, at børn er klar til lejrskoler på forskellige tidspunkter.
Nogle lærere foreslår, at dit barn kan prøve at komme med, men få lov til at komme hjem, hvis det ikke har det godt. For mange børn er det en positiv åbning til at ‘bryde isen’. Men så er det vigtigt at anerkende dit barns anstrengelse i forhold til at prøve i stedet for kun at fokusere på resultatet:om det lykkes at klare hele turen eller ikke. Ellers er der risiko for, at dit barn oplever et nederlag.
I sidste instans er det din beslutning som forælder, der vejer tungest.
3. Hvis dit barn ikke vil med, er det ofte godt først at tale med læreren, før I tager en endelig beslutning: måske er der konkrete ting, der kan gøres, så dit barn føler sig mere tryg?
4. Bryd turen ned i mindre dele, så dit barn kan overskue ‘etaper’.
5. Hav faste og klare aftaler for hvordan I kan kommunikere sammen under lejrskolen.
6. Sørg for at dit barn har besluttet, hvilke børn og voksne, det vil søge hen til, når det har hjemve.
7. Husk, at selvom du forbereder dit barn med både snak og aftaler, er det ikke sikkert, at det lykkes for dit barn at komme med og få en god oplevelse. Undgå kritik af dit barn og selvkritik. Sæt i stedet fokus på de konkrete skridt du og dit barn kan tage.
8. Giv dit barn budskabet:
Hvis man anstrenger sig for at opnå et mål, får man de bedste chancer for, at det vil lykkes. Du skal blive ved og ved med at prøve. Hvert skridt på vejen er en mulighed for at lære noget og blive klogere. Anerkend dig selv og dit barn for anstrengelsen og ikke for resultatet.
Du kan få mere praktisk inspiration til at styrke dit barn ved kurset Sensitive børns følelsesliv. Husk at forældre, der deltager sammen, får nedsat pris. Eller deltag ved seminaret Selvværd for sensitive børn.
Vil du vide mere?
Har du spørgsmål til vores 1-dagskurser for forældre og forældresamtaler med fokus på at give dit barn en god oplevelse med lejrskole, er du velkommen til at kontakte os.