Styrk dit Barns Selvtillid. 10 Tegn og 10 Gode Råd til Forældre

Få viden og effektive strategier, der giver bedre selvtillid både på kort og lang sigt.

Selvtillid sensitiv pige

Savner dit barn selvtillid? Selvtillid handler om mod, selvkontrol og indre balance. Selvtillid gør dit barn i stand til at tro på sig selv, klare modgang og nå sine mål i livet.

Læs om tegnene på sund selvtillid og få vigtige råd og redskaber til at løfte dit barns selvtillid til et højere niveau.

10 tegn på sund selvtillid – som harmonerer med sundt selvværd

Styrk dit barns selvtillid: Disse egenskaber og kendetegn er værd at stræbe efter

1.Dit barn har tillid til indre værdier, det står for.

Dit barns selvtillid er ikke en ‘tom skal’, hvor det søger at booste sit ego. Dit barn har en sund indre kerne. Dit barns selvtillid slår rødder i moral, værdier og karakterstyrke.

2.Dit barn er i stand til at følge sit indre kompas

Dit barn bruger ikke sin selvtillid til at tjene formål, der går imod eget hjerte, indre overbevisninger eller sund fornuft. Dvs. dit barn præsterer ikke uden ‘at have sig selv med’ og bliver ikke offer for negativt gruppepres.

3.Dit barn er optimistisk, når det gælder om at møde udfordringer

Dit barn giver ikke op på forhånd og tænker: “Det kan jeg ikke,” når noget er vigtigt. I stedet stræber dit barn efter at lære noget nyt og vokse med sine opgaver.

4.Dit barn tænker “jeg kan, og du kan” i stedet for at tænke “jeg kan, og du kan ikke.”

Dit barns selvtillid er ikke baseret på et lavt selvværd, hvor det har brug for at nedgøre andre for at finde selvtillid.

5.Dit barn er indre-styret mere end ydre-styret.

Dit barns selvtillid udspringer indefra, og ikke af forsøg på at leve op til andres forventninger. Dit barn præsterer ikke, fordi det har lavt selvværd og vil bevise: “jeg er god nok til at blive elsket”. Dit barn er drevet af en sund lyst og indre motivation.

6.Fejl, skuffelser og nederlag slår ikke dit barns selvtillid itu

Dit barns selvtillid går hånd i hånd med et sundt selvværd: dvs. at dit barn elsker og respekterer sig selv lige så meget i modgang som i medgang. Når dit barn møder modgang, vil det derfor ikke kritisere sig selv – men berolige, forstå og bakke sig selv op.

7.Dit barn har selvbeherskelse

Selv når dit barn mister fatningen – og som sensitiv lettere kan blive slået ud – vil dit barn ‘sætte sig op på hesten igen’ og genfinde sin styrke.

8.Dit barn udviser mod

Når dit barn føler ubehag, frygt eller angst, vender det ikke ryggen til en situation. Dit barn konfronterer situationen og forsøger at udvikle de egenskaber, der skal til for at klare problemer og finde løsninger.

9.Dit barn er arbejdsomt og vedholdende

Dit barns selvtillid bunder ikke i en falsk tro på egne evner, som hurtigt forsvinder igen, når det er nødt til at anstrenge sig. Dit barn accepterer, at opgaver og præstationer kræver tid, egen indsats og tålmodighed.

10.Dit barn har ydmyghed og taknemmelighed

Dit barn er bevidst om egne grænser, mangler og svagheder. Dit barn tager ikke æren for andres arbejde for at booste sin selvtillid. Dit barn viser taknemmelighed for den støtte og inspiration, der kommer fra andre.

Selvtillid kan både være sund og usund – negativ og positiv

De 10 tegn viser, hvordan selvtillid hos dit barn både kan vise sig på negative og positive måder.

  1. De negative former for selvtillid skygger over problemer med selvværdet og svækker dit barn indeni.
  2. De positive former for selvtillid styrker selvværdet og får dit barns potentialer til at stråle mere overbevisende igennem.

Brug din viden om de 10 tegn

Støt dit barn i at bryde negative mønstre, sådan at selvtilliden arbejder for dit barn – i stedet for imod dit barn.

Vigtige pointer om selvtillid og selvværd

  • selvværd er oplevelsen af: “jeg er noget værd”, mens selvtillid handler om oplevelsen af: “det jeg gør, har værdi.”
  • dit barn kan have lavt selvværd og høj selvtillid, eller højt selvværd og samtidig lav selvtillid på ét eller flere områder.
  • Det er vigtigt, at få selvværd og selvtillid til at spille sammen i positive cirkler.

Læs også artiklen: Styrk dit barns selvværd.

Glad sensitiv dreng med styr på følelseslivet

Styrk dit barns selvtillid. 10 gode råd.

1.Mind dit barn om udfordringer, det tidligere har klaret.

Når dit barns selvtillid dykker, vil det typisk tænke: “Det her er jeg ikke god til, det her kan jeg ikke”.

Mind dit barn om erfaringer, hvor det…

  1. overvandt sig selv og sine svagheder. (F.eks. fik nye venner, selvom det var svært i begyndelsen)
  2. voksede med en opgave. (F.eks. fortsatte til svømning og blev god til at svømme, selvom vandet var koldt).
  3. klarede noget vanskeligt. (F.eks. en flytning, skolestart, skoleskift mv.)
  4. er stolt af at tænke tilbage på dig selv. (F.eks. fik sagt fra, da nogen drillede.)
  5. fandt ud af, at det kunne mere, end det forventede.(F.eks. godt kunne snakke engelsk med et andet barn på sin sommerferie).

Det kan være, at dit barn overvandt sin generthed, påtog sig en udfordrende rolle i klassens musical, meldte sig til en ny aktivitet. Eller lignende.

Ved at huske tilbage på disse situationer, kan dit barn blive mindet om, at det til tider kan mere, end det selv tror.

2.Træn dit barn i at tackle ubehag

Når du ruster dit barn til at klare modgang og ubehag, får dit barn indre styrke.

F.eks. kan dit barn:

  • sige mere i timerne, selvom det føler sig usikker på et fag.
  • invitere nye børn til at lege, selvom det føler sig urolig for at blive afvist.
  • melde sig til en ny sport, selvom det ikke ved, hvor god det er til det osv.

Når dit barn bliver trænet i at konfrontere sit ubehag og overvinde det, træner det sin evne til at tackle de følelser, der kommer – både de positive og de negative.

Vigtig pointe: lad dit barn blive ved med at træne

Selvom dit barn får nederlag eller begår fejl, skal det blive ved med at træne.

Jo mere dit barn vænner sig til at gå igennem det ubehagelige, des stærkere føler det sig indeni, og des lettere bliver det at løfte selvtilliden.

3.Byg på succesoplevelser

Lad dit barn dyrke de interesser, det har talent for, og bruge tid på aktiviteter, hvor det føler sig som en fisk i vandet.

Opsøg mennesker og situationer, der får dit barn til at føle sig i sit es.

Vigtig pointe: lade dit barn bruge mere tid på ting, det er god til.

Når dit barn fokuserer på de områder, det er god til, spreder selvtilliden sig gradvist til andre områder som ringe i vandet.

4.Lær dit barn at tænke i løsninger

Når dit barns selvtillid dykker, vil det typisk fokusere på DE GANGE, NOGET ER GÅET GALT OG IKKE LYKKES.

Dit barns opmærksomhed vil dvæle ved fortiden og tankerne vil cirkle rundt om egne fejl og mangler – igen og igen. Problemerne tårner sig op forude. Dit barn skal i stedet vænne sig til at se løsningerne forude.

Vigtig pointe: træn dit barns hjerne i at skifte tilstand og tænke i nye baner.

I stedet for at forvente: “alt bliver som det plejer”, kan du støtte dit barn i et fokus på aktivt at forandre situationen.  Vær gerne helt konkret. Det hjælper dit barns hjerne til at blive rolig og fokuseret.

Praktisk eksempel – sige mere i timerne

I stedet for at fokusere på et en mulig fejl i engelsk udtale, dvæler dit barn ved sin fremtidige indsats:

  • jeg vil hellere risikere at begå en fejl end at være helt stille – det har jeg aftalt med far og mor, og de er enige.
  • jeg øver nogle ord og sætninger på forhånd, så jeg føler mig mere sikker.
  • jeg forbereder min lærer på, at jeg begynder at sige mere, så jeg får støtte
  • jeg vil øve mig i at se det som sjovt i stedet for at tage det alt for alvorligt, når jeg laver en fejl i udtale.
  • osv.

Hjælp dit barn til at forstå: Alt i alt er jeg bedre rustet nu, fordi jeg har besluttet at gøre xxx, xxx og xxx for at forbedre min præstation.

Det bliver anderledes nu, fordi jeg har lært af mine tidligere erfaringer, hvor jeg blokerede mig selv, fordi jeg var bange for at begå fejl.

Lille glad pige klædt ud som cowboy med redskaber til at slippe bekymringer

5.Lær dit barn at fokusere på sin indsats – ikke på resultatet

Når dit barn står over for en vigtig opgave, viser forskningen en markant forskel på:

  1. Fokus på resultatet: – går det godt? – vil det lykkes? Hvad vil mor, far og andre synes om det? Dette fokus gør dit barn mere usikker og rammer selvtilliden.
  2. Fokus på indsatsen: – hvad gør jeg? – hvad er vigtigt lige nu? Hvad tror jeg selv er vigtigt? Dette fokus gør dit barn mere sikker og bygger selvtilliden op.

Det gælder ikke kun før og under dit barns præstation. Det gælder også efter.

Støt dit barn i at tænke mindre på, hvordan det gik. Og i snak mere med dit barn om den indsats, det har gjort, end om resultatet.

Vigtig pointe: fokus på indsats og handling styrker dit barns selvtillid og tro på, at egen indsats tæller.

Når dit barn følger dette tankemønster, bliver det:

  • mindre tilbøjelig til at give op.
  • mere tilbøjelig til at være vedholdende.
  • mere tilbøjelig til at udføre de konkrete handlinger, der hjælper det til at lykkes med ting på den lange bane.

6.Giv dit barn mindre resultat-ros og mere proces ros

Eksempler på resultatros er:

  • “Det er vel nok en flot tegning. Det ligner en ugle på en prik.”
  • “Godt gået, at I vandt håndboldkampen. Jeg er stolt af, at du scorede tre mål.”

Eksempler på procesros er:

  • “Hvor er det dejligt at se dig tegne. Du glemmer alt omkring dig og går helt op i det.”
  • “Det gør mig glad, når jeg ser, du anstrenger dig. Det gælder både når I er på udebane og på hjemmebane. Både når I vinder og taber. Og det gjorde du også i dag.”

Ved at give dit barn mindst muligt resultatros og mest muligt procesros, øger du dit barns tillid til sit eget engament, som det selv er herre over – i stedet for at lære det, at selvtillid afgøres af det resultat, man får.

7.Lær dit barn at give sig selv den rigtige feedback

Hvis dit barn anstrenger sig og virkelig forsøger at nå et mål, gør det måske det helt rigtige. Men alligevel kan du – eller dit barn – gang på gang stikke en kæp i selvtillidens hjul ved at sige:

  • “Det er ikke godt nok.”
  • “xxx gør det alligevel bedre.”
  • “Det nytter ikke noget. Det er ikke sikkert, at det vil lykkes.”

Denne indre feedback – eller feedback fra dig – kan gøre, at dit barn tænker og føler det forkerte, selvom det gør det rigtige. Det svarer til at cykle i modvind. Dit barn kommer fremad, men er nødt til at kæmpe langt hårdere for det.

Vigtig pointe. Lær dit barn at give sig selv konkret og opmuntrende feedback:

  • I dag har jeg nået xxx, i morgen vil jeg blive bedre til xxx.
  • Jeg måler mig selv på en indre målestok: har jeg rykket mig siden i går, sidste uge, sidste måned? Det gælder IKKE om at sammenligne sig med andre.
  • Det jeg lærer undervejs, er det vigtige. Selvom det ikke lykkes, vil jeg kunne tænke tilbage på situationen og vide, at jeg gjorde mit bedste.

Denne form for feedback er som en indre medvind, der får dit barn hurtigere fremad.

Dit barn gør præcis de samme ting, men det, dit barn tænker og føler undervejs, giver det mere energi, overskud og selvtillid.

8.Lær dit barn at håndtere kritik konstruktivt

Føler dit barn sig ofte usikker på dig selv? Så kan selvtilliden hurtigt styrtdykke, når andre giver kritik, påpeger fejl og ‘sætter røde streger’, mens de vurderer dit barns indsats.

  • læg vægt på, at dit barn lærer at bruge kritikken til at vokse – i stedet for at blive væltet af den. Læs evt. artiklen Rust dit barn til at klare kritik. Gode råd til forældre.
  • lær dit barn at få støtte fra mennesker, det har tillid til, og som giver konstruktiv feedback.
  • lær dit barn at gennemskue andre, som måske giver negativ feedback, fordi de er i dårligt humør, føler sig misundelige eller ikke forstår baggrunden for det, dit barn har gjort.
  • støt dit barn i at lade indre værdier veje tungere end andres kritik. F.eks. at sige fra til gruppepres, holde fast i en interesse, selvom andre ikke deler den osv.

Husk, at dit barn som sensitiv kan være mere påvirket af andres feedback.

Væn derfor dit sensitive barn til at sortere i de budskaber, det får fra andre – sådan at andres kritik ikke bliver roden til problemer med selvtilliden.

9.Lær dit barn at slippe negative sammenligninger

Hvis dit barn ofte sammenligner sig selv og det, det gør, med andre børn og det, andre børn gør, kan det hurtigt ramme selvtilliden.

Typisk vil dit barn sammenligne sig selv med andre, som er bedre til noget – og det svækker troen på, at egen indsats nytter.

Måske får dit barn af den grund brug for at ‘stive sin selvtillid af’ ved at sammenligne sig selv med andre, som ikke klarer sig så godt.

  • Spørg dit barn: har du virkelig brug for at være bedre end andre for at kunne tro på dig selv?
  • Reflekter sammen med dit barn: “Er det en sund eller usund selvtillid, du udvikler, når du holder fast i de tanker? Kan du være god nok UDEN at sammenligne dig med andre?

Mange børn har ‘idealbørn’, som sluger deres energi. Det er børn, de ser op til, og som udefra set virker til at leve ‘det rigtige liv’. Disse ‘idealbørn’ kan sluge meget energi og livsglæde, når de ustandseligt tiltrækker  sig dit barns opmærksomhed og bliver brugt som målestok.

  • Undersøg med dit barn: er der idealbørn i mit netværk, jeg ofte sammenligner mig selv negativt med?
  • Lad dit barn træne: hvordan føles det, når jeg trækker min opmærksomhed væk fra idealbarnet? – og i stedet bare lever mit eget liv indefra, mens jeg tænker mindre på de andre?

Når dit barn har sluppet negative sammenligninger og begynder at leve mere ‘indefra og ud’, begynder dit barn at kunne bruge andre børns eksempel som ægte inspiration.

Så giver andre børns præstationer dit barn mod på at efterligne og positiv inspiration til selv at kunne give sig i kast med ting.

10.Søg hjælp, hvis problemer med selvtillid gang på gang hæmmer dit barn i at nå sine mål

Husk, at hvis dit barn over længere tid kæmper med lav selvtillid, kan det både i og uden for hjemmet skabe andre problemer:

  • Dit barn kan udvikle angst, som holder det tilbage fra vigtige og meningsfulde udfordringer.
  • Den indre uro og manglende tillid til egne evner kan føre til nedtrykthed og depression.
  • Dit barn kan blive ramt af stress, fordi den indre ængstelse og usikkerhed får det til at overpræstere, opgive på forhånd eller anstrenge sig på forkerte områder og måder.

Der er derfor al mulig grund til at gribe ind og søge hjælp, hvis du oplever, at du ikke på egen hånd sammen med dit barn kan løse problemer med selvtilliden.

Var du tilfreds med denne artikel om at udvikle den rigtige form for selvtillid, der løfter dit barns selvtillid og livskvalitet? Så er du velkommen til at tilmelde dig vores gratis nyhedsbrev og modtage nye berigende artikler med viden og gode råd hver måned.

Anbefalede tilbud

Redskaber til børns bekymringer

Få has på negative tanker, der tynger og skaber angst, uro og dårligt humør

3-timers online-seminar: Giv dit barn et indre boost af glæde, ro, styrke og mod på livet.

Selvværd for sensitive børn

Giv dit sensitive barn styrken til at holde af sig selv, håndtere modgang, bruge følsomheden positivt og klare sig godt i livet

3-timers online seminar: Forstå og genkend selvværdsproblemer hos dit sensitive barn, så du bedre kan forebygge og løse dem.

Sensitive børns følelsesliv

Lær dit barn at forstå og styre sine følelser og at ‘skifte gear’ fra negativ til positiv

Online-kursus: Få en enkel model og værktøjer til alle tænkelige situationer – før, under og efter overstimulation – hvor dit barn har svære følelser.

Sensitive Teenagere og Unge

Forstå dig selv, styrk dit selvværd, få mere overskud og udfold de lyse sider af din sensitivitet

3-timers online seminar: Få ny inspiration til skole, studier, arbejde, fritid, familieliv og venskaber. Vi anbefaler at deltage med forældre og andre, der står dig nært.

Psykolog, Lise August & Psykoterapeut, Martin August

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til vores kurser, gruppeforløb og individuelle samtaler med fokus
på at udvikle indre styrke og selvtillid, er du meget velkommen at kontakte os.

Tilmeld og få gratis gaver fra Sensitiv.dk

Berig hverdagen med inspiration og ny viden til dig selv eller dit barn.
Tilmeld og få gratis gaver!


 

BOG
Sensitive Børn

BOG & VIDEO
Kursus

BOG
Sensitive Børn og Voksne

DOBBELT DVD
Særligt Sensitive

Sensitive Voksne

SENSITIVE
VOKSNE


Sensitive Børn

SENSITIVE
BØRN


Pskykoterapi

BOOK
SAMTALE


Indre ro kurser

KURSER
& GRUPPER