Fra Selvkritik til Selvaccept

Oplev mere nærvær og glæde i hverdagen

1-dagskursus

Giv slip på belastende selvkritik og accepter dig selv og din sensitivitet.

KBH: Torsdag d. 15. marts 2018 kl. 10-15.30.

Tip: vil du fordybe dig, kan du i stedet vælge gruppeforløb eller individuelle samtaler.

Vend selvkritik til selvaccept

Skab ro i dit sensitive nervesystem og oplev flere lyse sider ved at være sensitiv

Har du indimellem svært ved at acceptere dine sensitive sider? Kan du blive forstyrret og i dårligt humør af din indre kritik?

Kurset guider dig til at genkende belastende selvkritik og acceptere dig selv og din sensitivitet – også i de svære situationer, hvor du begår fejl eller oplever modgang.

Når du fjerner den overstimulation, som selvkritikken skaber indefra, vil du opleve flere af de lyse sider ved at være sensitiv.

Dit udbytte

Få indsigter og redskaber, der er lige til at bruge i hverdagen. Du lærer bl.a. at:

  • forstå hvordan selvkritik og selvaccept påvirker dit sensitive nervesystem
  • favne dine “værste sider, som dukker op, når livet er svært.
  • styrke din evne til at klare overstimulering uden selvkritik
  • holde af dig selv, når du begår fejl, og tage positivt ved lære af dem
  • acceptere de sensitive sider af din personlighed og bruge dem godt
  • bane vejen for mere nærvær og godt humør i hverdagen

Kursus Indhold

Hold overstimulation fra at få de ‘værste sider’ – og selvkritikken – frem i dig

Vend fravær, ineffektive strategier og dårligt humør til nærvær, læring og livsmod

Når du som sensitivt menneske bliver overvældet af indtryk, vil du føle dig dårligt tilpas og din evne til at præstere tager et midlertidigt dyk. På grund af overstimulation kan du i vigtige situationer i privatlivet eller arbejdslivet risikere at klare dig dårligere, end du ønskede.

Bagefter kan du måske fortryde din opførsel, blive irriteret over din sensitivitet eller have svært ved at acceptere dig selv. Resultatet af selvkritik er ofte mentalt fravær og dårligt humør. Fordi du bruger et forkert redskab – selvkritik – opnår du ikke det ønskede mål: at bevare livsglæden og skabe positiv forandring. Ved at erstatte selvkritik med selvaccept når du dit mål langt mere effektivt og smertefrit.

Slip selvkritikken og bliv fri for ekstra overstimulation

Hvis du møder dig selv med kritik og hårdhed, når du har begået fejl eller klaret dig dårligere, end du ønskede, kan det give endnu mere uro i nervesystemet.

Ifølge psykologisk forskning vil selvkritikken ramme livsmodet, sænke livskvaliteten og svække hele din personlighed. Den indre kritik giver dig på den måde et “ekstra lag” af overstimulation at kæmpe med, som du på kurset kan lære at genkende og frigøre dig fra.

Lær at acceptere dig selv og dine sensitive sider

På kurset arbejder vi med en enkel model og nogle dybe og effektive redskaber, som frisætter din iboende evne til at acceptere dig selv og være nærværende. Også i de vanskelige situationer.

Du får praktisk inspiration til at acceptere din personlighed og de sensitive sider – både de værste og de bedste. Accepten gør det lettere for dig at tage ved lære af fejl, vokse i modgang, forstå dine kvaliteter og bruge dig selv godt.

“Jeg har lært at være mere kærligt sammen med mig selv i svære situationer. F.eks. hvis jeg mister nøglen til mit hjem. Den slags ting kunne tidligere ryste mig meget dybt, fordi jeg blev så vred og kritisk, når jeg havde begået en fejl. Min egen kritik var meget værre end selve situationen.”

— Signe, 33 år.

Psykoterapeut i Sensitiv - Martin AugustKursusleder

Martin August, dansk pioner inden for sensitivitet, eksamineret ID-Psykoterapeut, medlem af Dansk Psykoterapeutforening, ingeniør, tidl. leder af Stresslinjens psykolognetværk og medstifter af Sensitiv Balance.

Speciale i at regulere vanskelige følelser

Martin har specialiseret sig i sensitivitet og i arbejdet med metoder til at skabe positiv forandring. Han har især mangeårig ekspertice inden for strategier til at håndtere vanskelige følelser og bruge dem konstruktivt.

Fra selvkritik til selvaccept giver dig indsigt i, hvordan selvkritik overstimulerer dit nervesystem, og hvordan selvaccept kan gøre dig bedre rustet til at klare overstimulation.

Kursets formål er at give dig praktiske strategier til at finde mere selvaccept, nærvær og glæde i dit daglige liv.

“Det er en stor befrielse, at jeg kan bruge de her redskaber til at slukke for al den kritik. Jeg er tit alt for uretfærdig ved mig selv.
Jeg har fået en praktisk køreplan for min selvaccept.”

— Janne, sensitiv kvinde 48 år.

Form: Kurset veksler mellem teori, øvelser, dialog og spørgsmål & svar.

Deltagerantal: Mellem 5 og 7 deltagere.

Standardpris: 1900 kr.

Nedsat pris: 1400 kr. for studerende, ledige og pensionister.

Sted: København: Peter Bangs Vej 7A, etage 4, lokale 20, 2000 Frederiksberg.

Materiale: Ud over skriftligt materiale får du efter kurset også lydfiler med praktiske øvelser.

Afmelding og ændring: Er mulig frem til to uger inden kursusdatoen og koster 200 kr. Herefter er købet bindende.

Målgruppe

Kurset henvender sig til særligt sensitive, der oplever, at deres hverdag bliver negativt påvirket af selvkritik, og som ønsker at opleve de positive virkninger af større selvaccept.

Deltagelse kræver ingen særlige forkundskaber. Der er ingen anbefalet rækkefølge for deltagelse i Sensitiv Balances forskellige arrangementer.

“Tak for et MEGET nyttigt kursus, som helt klart har været en øjenåbner for mig. Jeg var ikke klar over HVOR hård jeg har været med mig selv – det ved jeg nu. Og jeg ved også, hvad jeg skal gøre for at tage hånd om det. Det er uhyggeligt, at det kan påvirke nervesystemet så meget, når man kritiserer sig selv.”

— Carsten, sensitiv mand 38 år.

Psykolog, Lise August & Psykoterapeut, Martin August

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til kursets indhold eller vores gruppeforløb og individuelle samtaler med fokus
på at håndtere selvkritik, er du meget velkommen at kontakte os.

SENSITIVE VOKSNE


SENSITIVE BØRN


Lise og klient terapi samtaler

BOOK SAMTALE