Sådan motiverer du dit barn til pligter

10 gode råd. Pligter, der passer til alderen. Forældreguide med tips, viden og redskaber

Pligter gør dit barn stærkere og gladere. Lær at motivere dit barn og skabe god stemning. Og se de pligter, der passer dit barn på forskellige alderstrin.

Lader du indimellem dit barn slippe? Fordi du ikke ‘orker kampen’? Eller når dit barn er overstimuleret og uoplagt?

På kort sigt får du fred, harmoni og hurtigt løste opgaver. På lang sigt får du frustration, konflikter og større arbejdsbyrde. Derfor er det bedre, at du effektivt og kompetent motiverer dit barn.

Læs videre og få inspiration til gode vaner i hjemmet.

Fif og tricks til at motivere uden kamp

1. Vær konsekvent – det giver dit barn indre ro og styrke

Lær dit barn at forbinde pligter med et vilkår, der ikke kan sættes til diskussion. Budskabet kan være: ”Ligesom jeg skal lære dig at børste tænder, spise sundt og undgå at spise for meget slik, skal jeg også lære dig at leve op til krav og klare nogle pligter.”

Eller: “Ligesom det er farligt for din krop at gå over for rødt, er det farligt for din karakterstyrke at slippe for pligter.”

Fornemmer dit barn, at du er til at ‘hugge og stikke i’, opstår der diskussioner og kampe. Konsekvens skaber det modsatte: en tryghed og ro, hvor pligterne naturligt hæfter sig i den sensitive hjerne.

2.2-3 år Start når dit barn er lille: se det som en investering

Børn på 2-3 år kan godt hjælpe til. Sammen med en voksen, som varmt og roligt guider barnet og gerne leger pligten ind som en god og hyggelig vane, der gentages igen og igen.  

  • putte ting i indkøbsposen, tøj i vaskemaskinen, legetøj på hylder, skåle i skabet, skeer i skuffen osv.
  • lære et enkelt ‘komme hjem’ ritual, hvor sko, vanter, halstørklæder hver kommer hjem og ‘bor sit eget sted’. Syng evt. en sang undervejs, eller lav et fælles klap efter hver ting, der er lagt ned.
  • Lad være med at rette på dit barn hele tiden, men sæt tempoet og ambitionerne lidt ned. Indstil dig på, at det tager mere tid, end du får ud af det i form af konkret hjælp.

Din investering i tid giver afkast, når dit barn er blevet ældre og tager det som en selvfølge, at det skal bidrage.

3.4-7 år Gør det hyggeligt og tal med dit barn undervejs

Hvis du ikke fik startet tidligt, er det aldrig for sent. Børn på 4-7 år retter ryggen og føler sig stolte, når de kan være selvstændige. Men de har også stadig brug for varm kontakt og en voksen, der strukturerer opgaven.

  • Lad dit barn hjælpe til før og efter måltider. Hvis I sammen taler om indholdet i måltidet eller dit barn selv har forberedt en del af det, vokser madglæden typisk også. Giv dit barn mulighed for at eksperimentere med smag, dufte og berøring, når I er i køkkenet.
  • Lyt evt. til hyggelig musik, sæt en duftlampe på eller tag nogle dansetrin, mens I rydder op eller laver ting i køkkenet og vaskerummet. Spørg også dit barn om gode ideer til, hvordan I sammen kan gøre pligterne hyggelige.
  • Hygge tager tid. Men ofte tager hyggen meget mindre tid end den stress og jag, der fører til frustration og konflikt. Og den GIVER energi. Tag evt. en mindre pause mellem to pligter og drik en kop varm lakridste, lidt saft eller spis lidt frugt. Pres giver en negativ stemning, som skaber uvilje.

Vigtigt tip: Mange børn begynder at åbne op og fortælle om sig selv og hvordan de har det, når de i ro og mag laver noget praktisk med en af deres forældre. Gør det til en vane at småsnakke med dit  barn, mens I luger ukrudt, snitter grøntsager eller klarer vasketøjet.

4. 8-11 år. Giv positiv feedback og bryd onde cirkler med negativ feedback

I denne alder kan dit barn klare sig med mindre vejledning. Det vigtige er, at du sørger for en god og positiv start, så dit barn helt konkret: 1. ved hvad der skal til for at opgaven er løst ordentligt, 2. ved hvornår og hvor ofte den skal løses, 3. føler sig sikker på sin egen evne til at mestre opgaven.

  • sæt dit barn i gang med faste og tilbagevendende pligter: f.eks. støvsuge et eller flere rum i hjemmet, rydde op i afdelinger af sit værelse eller hele værelset, lave mad en gang om ugen, sortere affald, stå for sin madpakke, gå tur med hunden, give katten mad eller gøre rent i fugleburet, vaske fliser i badeværelset, mens du tager spejlene osv.
  • Undgå at bebrejde og/eller komme med ‘sure opstød’ (det HAR jeg jo sagt, du gør heller aldrig xxx, hvorfor gør du tingene så svære? osv.) Får det sensitive barn negativ feedback, fordi det ikke klarer pligterne, er det  mere tilbøjeligt til at blive såret og føle sig forkert end de fleste andre børn. En ond cirkel kan starte, hvor negativ feedback avler flere negative handlinger, som igen fører til negativ feedback. Dit barns tro på sig selv og sin egen værdi tager et dyk.
  • Anerkend det, dit barn gør – også når det er halvfærdigt – og hold fast, indtil opgaven er færdig!  Vis tydeligt, at du tror på og forventer, at dit barn vil gøre sine opgaver færdige. Når dit barn klarer sine pligter uden at sjuske, sløse eller ‘hoppe over, hvor gærdet er lavest’ får det typisk positiv feedback fra dig og andre. Anerkendelsen får det til at føle sig tilfreds med sig selv. Det får endnu mere lyst til at bidrage: en god cirkel er skabt.

5. 12 år og opefter. Lær dit barn værdien af selvkontrol og langsigtede løsninger

Dit barn er nu i stand til at løfte mere ansvar og sammenkæde enkeltopgaver i et større projekt. Her er eksempler:

  • at vaske sin egen kulørvask en gang om ugen, hvor tøjet samles, vaskes, hænges op, tages ned og lægges på plads.
  • planlægge et aftensmåltid, forberede indkøbene og selv stå for det meste af madlavningen.
  • sætte tid af hen over en uge til bid for bid at komme igennem arbejdet med en boganmeldelse eller et sæt matematikopgaver

Gradvist skal du forvente mere og mere af dit barn. Det gælder både antal af pligter, selv at tage initiativ til dem og at gøre dem helt færdige på egen hånd. Tal med dit barn om værdien af selvkontrol: evnen til at tæmme ulyst nu og her til fordel for at opnå et langsigtet mål.

Fortæl dit barn, at selvkontrol vil give det:

  • bedre venskaber.
  • bedre karakterer i skolen.
  • mere selvtillid og følelse af indre styrke.
  • bedre resultater i fritidsinteresser som sport, musik, computerspil osv.
  • mere livsglæde og bedre forhold til andre mennesker.

Tal med dit barn om, hvornår du selv har overvundet ulyst til fordel for et langsigtet mål. Sæt fokus på gevinsten. Gør dit barn opmærksom på, hvor tilfreds og rolig, det typisk føler sig indeni, når det lige har udvist selvkontrol

6.Tjek dit eget humør og din egen tilgang til opgaverne

Vær et inspirerende eksempel, der viser dit barn, at pligter kan være ‘søde’ i stedet for ‘sure’.

Spørg dig selv, hvilket humør er du selv i, når du er i gang med pligterne?  Kører du på som en tornado, mens du hektisk hakker af på listen og til sidst falder udmattet sammen i sofaen? Er du stresset, udmattet og irritabel? Eller har du ro i sindet og et smil i hjertet, mens du nyder samhørigheden med dit barn?

Den stemning, du udstråler, er afgørende – er dit barn sensitivt, vil hjernens følsomme spejlneuroner i endnu højere grad kopiere din adfærd!

7.Vær tydelig og varm – forvent ikke retfærdighed

Hold dig fra at fortælle dit barn, hvad det IKKE skal gøre, og hvordan det IKKE skal være. Det gør målet utydeligt…Giv i stedet et tydeligt billede af, hvad det SKAL gøre.  Bevar varmen, mens du holder fast i, at der ikke er nogen vej udenom.

‘Koger’ du nogle gange indeni af harme over dit barns ‘uretfærdige’ adfærd? Så husk, hvad der EGENTLIG er på spil, når dit barn mugger, sukker dybt, vrænger, stikker af, driller, sjusker osv. ? Så er dit barn i gang med at lære af dig, hvordan man håndterer ubehag og manglende motivation…

Den måde, du taler til dit barn, når det ikke er motiveret, er den måde, dit barn vil tale til sig selv på, når det som voksen skal motivere sig selv: Beslut dig for at sætte positive spor i dit barns hjerne.  Bliver du vred, vænner du bare dit barn til at blive vred på sig selv – og det er på ingen måde effektivt!

8.Vær tålmodig

Det er naturligt, at du skal gentage dig selv. Ikke kun få gange. Men mange mange mange gange! Det kræver tid at huske en ny vane. Tænk over, hvad der sker, når du selv skal implementere en ny vane i dit eget liv: lykkes det altid? Drop de irriterede udbrud : “Det HAR jeg jo sagt 1000 gange, jeg er så træt af at du altid xxxx”.

Slip fortiden og hold dig til nuet, som dit barn ofte er mere optaget af. Forvent at du skal gentage dit budskab og gør det med glæde. Når dit barn dag efter dag oplever, at du roligt holder fast, vil vanen fæstne sig og blive automatisk.

9.Giv udtryk for gevinsten

”Nu kan vi nå at hygge med et spil kort, fordi vi nåede at lægge vasketøjet sammen.” Giv dit barn anerkendelse og opmuntring: ”Jeg ved, at du virkelig tager dig sammen. Det er rigtig godt.” På den måde lærer du dit barn, at det kan betale sig at anstrenge sig. Typisk har dit barn behov for kærligt at blive sat i gang og at møde anerkendelse og varme undervejs. Det hjælper motivationen at se frem til en hyggestund efter støvsugningen i stedet for at alle pligter skal tages på én gang.

10.Skab en god holdånd

Hvis du også selv er i gang med husligt arbejde, vil dit barn opleve mere mening og retfærdighed, end hvis du selv sidder med benene oppe og slapper af. Det er lige meget at du forinden har lavet en masse. Dit barn er typisk ‘her-og-nu’ orienteret og føler mere sammenhold, hvis I tager fat samtidig.

Kunne du lide denne artikel om at lære dit barn at vokse med sine pligter? Så er du velkommen til at tilmelde vores gratis nyhedsbrev, der udkommer med lignende artikler ca. 1 gang om måneden tilmeld nyhedsbrev

Hvorfor er det godt for sensitive børn at få pligter?

  • Dit barn oplever, at det betyder noget. At det gør en positiv forskel.
  • Dit barn erfarer, at man skal bidrage til fællesskabet.
  • Når dit barn øver sig på at møde krav i hjemmet, kan det lettere leve op til krav uden for hjemmet i ’det virkelige liv’.
  • Dit barn lærer at overvinde sig selv i situationer, hvor det ikke liiiiige har lyst til at give et nap med. Den form for selvkontrol er guld værd, når det gælder om at få succes i livet.
  • Dit barn lærer at tage ansvar, og det styrker selvværdet.
  • Når dit barn lærer at løfte de små opgaver, får det tillid til, at det også kan klare større opgaver.

Sensitive børn: mere pligtopfyldende end andre børn?

Et sensitivt barn er typisk MERE pligtopfyldende end andre børn, når det:

  1. oplever, at du har tillid til, at det kan klare krav og pligter, og når du stiller tydelige krav
  2. når det føler sig trygt og er i balance
  3. når det forstår grunden til at en pligt er vigtig, og
  4. når det oplever sig retfærdigt, kærligt og respektfuldt behandlet.

Årsagen er bl.a. sensitive børns tilbøjelighed til at reflektere dybt over, hvad der er rigtigt og forkert at gøre tillige med en stærk samvittighedsfølelse.
Det er den gode nyhed!
Læs mere her om vores bog om at få potentialerne ved at være sensitiv til at blomstre hos børn.

Sensitive børn: mindre pligtopfyldende end andre børn?

Men, men, men…. det modsatte gør sig typisk også gældende, når et sensitivt barn ikke er i balance: her kan det virke MINDRE samvittighedfuldt og MINDRE villigt til at samarbejde end de fleste andre børn.

Ønsker du mere gratis information?

Tilmeld nyhedsbrevet, som ca. hver 3 uge kommer med gratis artikler, der ligesom denne artikel giver dig viden og vejledning til hverdagen med dit barn – og få kapitel fra en af vores bøger og uddrag fra et af vores kurser i gratis gave.

Sensitive børns følelsesliv

Forstå og styrk dit sensitive barn. Lær dit barn at berolige sig selv og få de positive sider frem i dets følelsesliv.

1-dagskurset indeholder redskaber, du kan bruge i alle tænkelige situationer og favner både udadvendte og indadvendte sensitive børns udfordringer i følelseslivet. Det klæder dig grundigt på til at forstå og styrke dit sensitive barn før, under og efter overstimulation. Læs mere her

Selvværd for sensitive børn

Giv dit sensitive barn styrken til at holde af sig selv, håndtere modgang, bruge følsomheden positivt og klare sig godt i livet

Dette 3-timers seminar klæder dig grundigt på til at forstå og genkende selvværdsproblemer hos dit sensitive barn, så du bedre kan forebygge og løse dem. Læs mere her

Læs vores bøger og få viden om hvordan du ruster dig selv – og dit barn – til at få selvkontrol og vokse med udfordringer

Download helt gratis kapitel 1. af bogen sensitive børn og voksnes potentiale lige her.

Læs mere om stress og sensitive børn i vores meget grundige guide i bogen sensitive børn fra sårbarhed til styrke.

Psykolog, Lise August & Psykoterapeut, Martin August

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til vores forældrerådgivning, 1-dagskurser for forældre og individuelle samtaler med børn, er du velkommen til at kontakte os.

SENSITIVE VOKSNE


SENSITIVE BØRN


Lise og klient terapi samtaler

BOOK SAMTALE