Redskaber til socialt sensitive

lær enkle værktøjer og øvelser, som beriger og styrker dig i alle tænkelige sociale situationer

Socialt sensitiv

1-dagskursus

KBH: Torsdag den 8. februar 2018 kl. 10-15.30.


Har du brug for et filter?

Mød andre med større overblik, kompetence og indre styrke.

Har du nogle gange brug for at ‘tage et filter på’? Føler du dig ofte udmattet og drænet før, under og efter socialt samvær? Vil du blive bedre til at bevare din energi og indre ro, når du er sammen med andre?
Som sensitiv bliver du stærkere påvirket af andres følelser, forventninger og feedback. Det kan give dig udfordringer, som du her får enkle og dybe værktøjer til at møde andre med større overblik, kompetence og indre styrke.

På dette kursus får du værktøjer til at opbygge et effektivt filter og bevare din indre ro i sociale situationer, hvor du ønsker at være mere ‘tykhudet’. Du lærer teknikker, som er lette at bruge, og som hjælper dig før, under og efter sociale situationer. Du træner enkle øvelser, der afbalancerer dit sensitive nervesystem, fremmer positive følelser og hjælper dig til at bevare din åbenhed samtidig med at du står ved dine grænser. Redskaberne kan du bruge i alle former for socialt samspil.

Dit udbytte

  • Du får redskaber til at opbygge et ‘effektivt filter’ i sociale situationer, der er krævende for dig.
  • Forståelse af hvordan sociale samspil påvirker nervesystemet, og hvordan du kan håndtere din påvirkelighed.
  • Konkrete øvelser, der hjælper dig til at bevare din energi og indre ro før, under og efter sociale samspil.
  • Træning i effektive metoder til at håndtere sociale udfordringer.
  • Inspiration og konkret vejledning til at bruge redskaberne i forskellige sociale situationer i din hverdag.
  • Viden om, hvordan du gør empati og påvirkelighed til en gave.

Kursets Indhold

Sociale udfordringer

Som sensitiv er det din fordel, at du bliver dybt beriget af positive relationer, og at du kan opleve stærk empati, lykke og nærhed. Men du kan også blive hårdere ramt af livets sociale knubs og udfordringer.

Typiske eksempler er:

  • når andre er vrede, kritiske eller afvisende.
  • når andre skuffer dine forventninger.
  • når andre har det svært, og du skal give omsorg: du kan være god til det, men kan samtidig hurtigere end andre blive drænet.
  • når du lægger mærke til fine nuancer i kontakten, som andre ikke er helt bevidste om (en ubevidst modvilje, en tøven, en usagt kritik osv.)
  • når mængden og varigheden af den sociale kontakt er mere intens, end du trives med.

Hver enkelt er unik og har særlige situationer, der især er udfordrende. Netop fordi du som socialt sensitiv bliver så kraftigt påvirket, er det vigtigt for dig at vide, hvordan du håndterer de vanskelige situationer bevidst og kompetent.

Empati – fra opgave til gave

Når du er i kontakt med andre, vil du som sensitiv helt naturligt opleve, at du bliver ’smittet’ af andres følelser. Hvordan undgår du at blive overvældet og drænet af din empati? – og i værste fald at miste kontakten til dig selv og føle dig belastet af andre? Hvad kan du gøre for at ’skrue ned’ og ‘passe på dig selv’? Og hvordan kan du samtidig bevare den energi og åbenhed, der gør dig empatisk, socialt stærk og givende?

Under kurset lærer du dybe og brugbare strategier til at håndtere din empati og din sociale påvirkelighed på en konstruktiv måde, der gør den til en gave for dig selv og andre.

“Efter 1-dagskurset i indre ro med hjertekohærens oplevede jeg en stor forskel. Det gjorde mig sulten på mere, så jeg meldte mig til gruppen. Det har overgået alle mine forventninger: jeg er 55 år i dag og kan ikke huske, at jeg nogensinde har været så optimistisk og glad, som jeg føler mig nu. Bortset fra den gang jeg var nyforelsket. Forskellen er, at jeg nu har mere ro indeni. Jeg bruger øvelserne mange gange om dagen. Det eneste, jeg kan beklage er, at gruppen slutter efter 8 møder – jeg kunne sagtens have fortsat!

— Marie-Louise, sensitiv kvinde 55 år.

Psykoterapeut i Sensitiv - Martin AugustKursusleder

Martin August, dansk pioner inden for sensitivitet, forfatter, ID-Psykoterapeut, medlem af Dansk Psykoterapeutforening, ingeniør, tidl. leder af Stresslinjens psykolognetværk og medstifter af Sensitiv Balance.

Speciale i at regulere vanskelige følelser

Martin har specialiseret sig i sensitivitet og i arbejdet med metoder til at skabe positiv forandring. Han har især mangeårig ekspertice inden for strategier til at håndtere vanskelige følelser og bruge dem konstruktivt.

Gruppens formål

Viden, værktøjer og meget anvendelige strategier

På dette kursus får du værktøjer til at opbygge et effektivt filter og bevare din indre ro i sociale situationer, hvor du ønsker at være mere ‘tykhudet’. Du lærer teknikker, som er lette at bruge, og som hjælper dig før, under og efter sociale situationer. Du træner enkle øvelser, der afbalancerer dit sensitive nervesystem, fremmer positive følelser og hjælper dig til at bevare din åbenhed samtidig med at du står ved dine grænser. Redskaberne kan du bruge i alle former for socialt samspil.

“Jeg har ikke længere hovedpine, jeg er trappet ud af sovemedicin, mine nerver sidder ikke mere i laser uden på tøjet, når jeg skal holde oplæg på arbejdet.

Gruppen har hjulpet mig til at slippe tungsind og angst, som jeg har båret rundt på i årevis. Jeg kan især mærke det på mit arbejde, hvor jeg ikke længere føler mig så presset og tynget, når jeg får nye opgaver eller der sker forandringer. Min kone er rigtig glad for, at jeg har været med i gruppen, fordi hun kan mærke, at jeg er blevet i bedre humør.

Der er stor forskel på at være sensitiv og så være et nervevrag! Det er en stor hjælp med de konkrete redskaber, og jeg bruger dem hver dag.”

— Christian, sensitiv mand 54 år.

Form: Kurset veksler mellem teori, øvelser, dialog og spørgsmål & svar. Kurset giver brugbar praktisk inspiration til hverdagen, men deltagere kan ikke forvente individuelt tilpasset rådgivning under kurset

Deltagerantal: Max. 7 deltagere.

Standardpris: 1900 kr.

Nedsat pris: 1400 kr. for studerende, ledige og pensionister.

Materiale: Du vil ca. 1 uge inden kurset via mail modtage en fil med dit kursusmateriale, som du venligst bedes printe ud og medbringe ved dit fremmøde.

Sted:
København: Peter Bangs Vej 7A, etage 4, 2000 Frederiksberg. Lokale: 20.
Århus:Storcenter Nord, Finlandsgade 17, 8200 Århus N. Mødelokale 4.

Afmelding og ændring: Frem til to uger inden den dato kurset afholdes er det muligt at melde afbud eller bytte til et andet kursus. Det koster 200 kr. i administration. Herefter er købet bindende.


Målgruppe

Kurset henvender sig til alle socialt sensitive, som ønsker enkle og effektive redskaber, der er lige til at bruge i hverdagens sociale situationer.

Deltagelse kræver ingen særlige forkundskaber. Der er ingen anbefalet rækkefølge for deltagelse i Sensitiv Balances forskellige arrangementer.

“For mig betyder det meget, at du er så god til at styre gruppen, så alle får plads – men uden at det bliver ligegyldig sniksnak. Der var ikke et øjeblik spildt, men fælles fokus og sammenhold. Jeg følte, at vi løftede i flok og har fået mere ud af denne korte tid end to års terapiforløb med individuelle samtaler. Tak til dig Martin og til de andre i gruppen!”

— Cecilie, sensitiv kvinde 37  år.

 

Relaterede kurser & grupper

Vi anbefaler også kurserne Selvkontrol for udadvendteFra vrede til varme og Flow i arbejdslivet, der er meget egnede til sensitive, som ønsker teknikker og praktisk inspiration til at bevare roen, mens de er i aktivitet og møder udfordringer.. Se kalenderen.

Psykolog, Lise August & Psykoterapeut, Martin August

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til kursets indhold eller vores 1-dagskurser og individuelle samtaler med fokus
på social sensitivitet, er du meget velkommen at kontakte os.

 

BOG
Sensitive Børn

BOG & VIDEO
Kursus

BOG
Sensitive Børn og Voksne

DOBBELT DVD
Særligt Sensitive

SENSITIVE BØRN


SENSITIVE VOKSNE


Lise og klient terapi samtaler

BOOK SAMTALE


Redskaber til socialt sensitive – lær enkle værktøjer og øvelser, som beriger og styrker dig i alle tænkelige sociale situationer

Har du nogle gange brug for at ‘tage et filter på’? Føler du dig ofte udmattet og drænet før, under og efter socialt samvær? Vil du blive bedre til at bevare din energi og indre ro, når du er sammen med andre?
Som sensitiv bliver du stærkere påvirket af andres følelser, forventninger og feedback. Det kan give dig udfordringer, som du her får enkle og dybe værktøjer til at møde med større overblik, kompetence og indre styrke.

1-dagskursus – kommende datoer

KBH: Torsdag den 8. februar 2018 kl. 10-15.30. Tilmeld

Har du brug for et filter?

På dette kursus får du værktøjer til at opbygge et effektivt filter og bevare din indre ro i sociale situationer, hvor du ønsker at være mere ‘tykhudet’. Du lærer teknikker, som er lette at bruge, og som hjælper dig før, under og efter sociale situationer. Du træner enkle øvelser, der afbalancerer dit sensitive nervesystem, fremmer positive følelser og hjælper dig til at bevare din åbenhed samtidig med at du står ved dine grænser. Redskaberne kan du bruge i alle former for socialt samspil.

Sociale udfordringer

Som sensitiv er det din fordel, at du bliver dybt beriget af positive relationer, og at du kan opleve stærk empati, lykke og nærhed. Men du kan også blive hårdere ramt af livets sociale knubs og udfordringer.

Typiske eksempler er:

  • når andre er vrede, kritiske eller afvisende.
  • når andre skuffer dine forventninger.
  • når andre har det svært, og du skal give omsorg: du kan være god til det, men kan samtidig hurtigere end andre blive drænet.
  • når du lægger mærke til fine nuancer i kontakten, som andre ikke er helt bevidste om (en ubevidst modvilje, en tøven, en usagt kritik osv.)
  • når mængden og varigheden af den sociale kontakt er mere intens, end du trives med.

Hver enkelt er unik og har særlige situationer, der især er udfordrende. Netop fordi du som socialt sensitiv bliver så kraftigt påvirket, er det vigtigt for dig at vide, hvordan du håndterer de vanskelige situationer bevidst og kompetent.

Empati – fra opgave til gave

Når du er i kontakt med andre, vil du som sensitiv helt naturligt opleve, at du bliver ’smittet’ af andres følelser. Hvordan undgår du at blive overvældet og drænet af din empati? – og i værste fald at miste kontakten til dig selv og føle dig belastet af andre? Hvad kan du gøre for at ’skrue ned’ og ‘passe på dig selv’? Og hvordan kan du samtidig bevare den energi og åbenhed, der gør dig empatisk, socialt stærk og givende?

Under kurset lærer du dybe og brugbare strategier til at håndtere din empati og din sociale påvirkelighed på en konstruktiv måde, der gør den til en gave for dig selv og andre.

Udbytte af kurset

Du får redskaber til at opbygge et ‘effektivt filter’ i sociale situationer, der er krævende for dig, samt

  • Forståelse af hvordan sociale samspil påvirker nervesystemet, og hvordan du kan håndtere din påvirkelighed.
  • Konkrete øvelser, der hjælper dig til at bevare din energi og indre ro før, under og efter sociale samspil.
  • Træning i effektive metoder til at håndtere sociale udfordringer.
  • Inspiration og konkret vejledning til at bruge redskaberne i forskellige sociale situationer i din hverdag.
  • Viden om, hvordan du gør empati og påvirkelighed til en gave.

Målgruppe

Kurset henvender sig til alle socialt sensitive, som ønsker enkle og effektive redskaber, der er lige til at bruge i hverdagens sociale situationer.

Deltagelse kræver ingen særlige forkundskaber. Der er ingen anbefalet rækkefølge for deltagelse i Sensitiv Balances forskellige arrangementer.

Form

Kurset veksler mellem teori, øvelser, dialog og spørgsmål & svar. Kurset giver brugbar praktisk inspiration til hverdagen, men deltagere kan ikke forvente individuelt tilpasset rådgivning under kurset. 7-12 deltagere.

Kursusleder

Martin August, Psykoterapeut MPF, som har arbejdet med metoderne gennem 15 år og er pioner inden for arbejdet med sensitive mennesker i Danmark.
Nogle af redskaberne på kurset, har han beskrevet i bogen Fordelen ved at være sensitiv.

Vil du læse mere?

Test dig selv – er du særligt sensitiv?
Test dig selv – er du introvert eller ekstrovert?
Test dig selv – er du nyhedssøgende?
5 gode råd til et godt liv som ekstrovert og sensitiv

Vi anbefaler desuden kurserne Selvkontrol for udadvendteFra vrede til varme og Flow i arbejdslivet, der er meget egnede til sensitive, som ønsker teknikker og praktisk inspiration til at bevare roen, mens de er i aktivitet og møder udfordringer.

Pris

Kursusprisen er 1.900 kr. og 1.400 kr. for studerende, ledige og pensionister.

Kursuslokaler

København: Peter Bangs Vej 7A, etage 4, 2000 Frederiksberg. Lokale: 20.
Århus:Storcenter Nord, Finlandsgade 17, 8200 Århus N. Mødelokale 4.

Kursusmateriale

Du vil ca. 1 uge inden kurset via mail modtage en fil med dit kursusmateriale, som du venligst bedes printe ud og medbringe ved dit fremmøde.

Tilmelding

Skriv venligst til kontakt@sensitiv.dk, hvis du har spørgsmål til købet.

Har du brug for EAN-faktura eller betaling med faktura?

Skriv venligst til kontakt@sensitiv.dk, hvis du har brug for EAN-faktura eller betaling med almindelig faktura.

Har du spørgsmål?

Skriv til kontakt@sensitiv.dk, hvor vores engagerede sekretærer vil besvare dine spørgsmål om tilmelding til kurset.

Afmelding og ændring

Frem til to uger inden den dato kurset afholdes er det muligt at melde afbud eller bytte til et andet kursus. Det koster 200 kr. i administration.

Herefter er købet bindende.