Indre ro i hverdagen. Praktiske anbefalinger. Slip uro og stress

10 enkle strategier til mere indre ro i hverdagen

Sensitiv kvinde ved havet med hund i indre ro

“Har I anbefalinger til at lade roen sprede sig i flere af hverdagens små øjeblikke?” Sådan spurgte en deltager ved kurset i Indre ro med hjertekohærens som fortalte: “målingen af mit blodtryk viser klar bedring efter brugen af øvelserne. Jeg er mindre overstimuleret nu – og kommer hurtigere tilbage i ro.”

De 10 anbefalinger giver svar på spørgsmålet og hjælper til at fæstne den indre ro endnu stærkere i din hverdag.

Her følger 8 anbefalinger til mere indre ro

1. Genkend vigtige signaler på indre ro

  • harmoni og afslappethed
  • fravær af bekymring, nervøsitet og anspændthed
  • nærvær nu og her
  • en indre stilhed uden støj og forstyrrelse
  • følelsen af at være til stede og ‘med’ i det, du gør
  • oplevelsen af at være hjemme eller have et helle
  • fravær af selvkritik og tanker om fortiden
  • dyb vejrtrækning og rolig hjerterytme
  • selvværd og tillid til din evne til at klare livet

2. Hvad venter du på? Hold op med at vente

Venter du på, at ydre omstændigheder er perfekte? Var de det sidste år eller året inden? Bliver de det nogensinde? Slip troen på, at de ydre vilkår vil give dig indre ro. Lad ikke indre ro vente til “når xxx er gjort færdigt.”

3.Kend dine mønstre:

Hvornår har du i den sidste uge oplevet indre ro og nærvær? Med dig selv? Din partner? Dine venner? Med dit barn? På dit arbejde? Under transporttiden?

Kortlæg, hvor, hvornår og med hvem, du typisk oplever indre ro

4.Vælg de søde øjeblikke mere aktivt til, når de opstår

Springer du nogle gange situationerne over? Eller lader du være med at dvæle i dem? Kan du opleve en uro ved at tillade dig selv at være rolig? Giv ikke op. Bliv ved med at træne.

Ligesom et fly går gennem laget af skyer, inden det når landingsbanen, kan du lære at gå gennem laget af uro, inden du lander i den indre ro.

5.Afsæt mere tid til ro

Hvordan kan du i næste uge afsætte lidt mere tid til de situationer, hvor den indre ro plejer at dukke op? Alene? Og/eller med andre? Hvad er første skridt?

6.Træf modige valg

Når du prioriterer tiden til ro og stilhed, vil du opleve mere medvind. Det kræver typisk fravalg, hvor du må skære ned på det, der giver uro. Hvad er du bange for?

Følg modet, der gør dig stærkere end din frygt for at gå glip af noget. Lyt hver dag lidt mere til din modige stemme – og skab trin for trin mere plads til roen.

7.Er der forstyrrelser, der gør dig urolig og fraværende?

Kan du skære lidt ned på den tid og opmærksomhed, du vælger at bruge på dem? Hjernens naturlige tilbøjelighed er at fæstne sig ved det negative.

Hvorfor? Fordi det i urskoven fremmede overlevelsen at få øje på lurende rovdyr. Men denne vagtsomhed gør dig ikke rolig. Prøv bevidst at bruge din hjerne på en ny måde. Hvor du lader det negative glide dig uden at fæstne dig lige så meget ved det…

Hvad vil du begynde med?

8.Vær opmærksom på din krop

Er der bestemte holdninger, som forstærker den indre ro? – eller det modsatte? Vælg de kropsholdninger, der styrker din indre balance. Føl oplevelsen af at være til stede i din krop indefra.

Forskerne taler om den vigtige forskel mellem:

1. at ‘føle dig inde i kroppen’ – her fornemmer, mærker og sanser du livet.

2. at ‘stille dig uden for kroppen’ – her betragter og vurderer du din krop: Er den for tyk, for slap, for bøjet osv.

Mærk kroppen mere indefra og tænk mindre over den udefra i løbet af dagen.

9.Lyt til dine tanker

Er dine tanker klare, kærlige og stærke? Eller giver de dig uro? Blot at være bevidst om, at tankerne er tanker, hjælper dig til at “stille dig uden for” dem og opleve mere indre ro.

10.Se din indre ro som en beslutning eller et valg

Ligesom ydre mål er dette mål noget, du kan beslutte dig for at prioriteret og vælge til. Beslutningen vil give kraft til din udvikling.

Du kan få mere praktisk inspiration ved kurset Indre ro med hjertekohærens, som vi siden 2008 har holdt i København, Århus og online.

Kunne du lide denne artikel om at finde mere indre ro i hverdagen? Så er du velkommen til at tilmelde dig vores gratis nyhedsbrevet, som månedligt udkommer med lignende artikler.

Mere indre ro i hverdagen

En deltager på kurset i Indre ro skrev til os:

Øvelserne i Indre ro har givet mig en målbar effekt. Jeg har igennem en måned inden kurset målt mit blodtryk 2×3 gange om dagen, fordi jeg har ligget i den høje ende af normalområdet. Efter kurset forsatte jeg som sædvanligt målingerne, og jeg lavede dem efter 7 minutters øvelser i indre ro. Her opdagede jeg, hvordan mit daglige gennemsnit faldt. Jeg har ikke målt så “lavt” et blodtryk i årtier. Det er fantastisk.

At opleve indre ro er meget givende, når man er sensitiv og ekstra påvirket af sin indre tilstand. Både fysisk og psykisk vil den indre ro skabe en dybere balance. Nervesystemet falder til ro. Negative følelser bliver lettere at håndtere. I den rolige tilstand vil man træffe de bedste beslutninger.

Forældre vil opleve, hvordan deres socialt sensitive barn bliver smittet af den indre ro, de udstråler – når far og mor er i balance, vil barnet lettere selv kunne falde til ro. At forældre selv bevarer roen indeni er en af de vigtigste måder, de kan støtte det sensitive barn, som er ophidset.

Indre ro er ikke fravær af ydre udfordringer. Det er en indre tilstand, som giver bedre forudsætninger for at møde livet, som det udfolder sig på godt og ondt. Det er også en indre tilstand, der styrker os i mødet med vanskelige følelser.

Mere indre ro i hverdagen

Den indre ro kommer sjældent helt tilfældigt eller automatisk. Vi er selv nødt til at anstrenge os og prioritere at finde den. Prøv at stille dig selv tre enkle spørgsmål:

1. Hvornår har du i den sidste uge oplevet indre ro og nærvær? Med dig selv? Med dit barn?

2. Kan du i næste uge afsætte lidt mere tid til de situationer, hvor den indre ro plejer at dukke op? Alene? Og/eller sammen med dit barn? Hvad er første skridt?

3. Er der forstyrrelser, der gør dig urolig og fraværende? Kan du skære lidt ned på den tid og opmærksomhed, du vælger at bruge på dem? Hvad vil du begynde med?

At ville den indre ro kræver tit et stort mod af os. Vi kan tro, at der først er tid til, når det næste projekt er afsluttet. Vi kan tænke, at det først er muligt at være rolig, når vi rydder kalenderen, og når der ikke er flere udfordringer. Når alt er perfekt. Eller når ferien begynder – for mange er den lige om hjørnet nu. Men hvorfor skal vi egentlig vente? Og ønsker vi lære vores børn, at de skal vente? For de mest sensitive er det på godt og ondt endnu mere afgørende at bevare den indre balance.
Læg mærke til, hvad der sker med dig selv – og med dit barn – når du vækker din vilje til indre ro og tror på, at du har et valg….

Psykolog, Lise August & Psykoterapeut, Martin August

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til vores 1-dagskurser, grupper og individuelle samtaler med fokus på at få mere indre ro, er du velkommen til at kontakte os.

Tilmeld og få gratis gaver fra Sensitiv.dk

Berig hverdagen med inspiration og ny viden til dig selv eller dit barn.
Tilmeld og få gratis gaver!


 

BOG
Sensitive Børn

BOG & VIDEO
Kursus

BOG
Sensitive Børn og Voksne

DOBBELT DVD
Særligt Sensitive

Sensitive Voksne

SENSITIVE
VOKSNE


Sensitive Børn

SENSITIVE
BØRN


Pskykoterapi

BOOK
SAMTALE


Indre ro kurser

KURSER
& GRUPPER