Impostor-syndrom: Frygter du at blive afsløret som ‘ikke god nok’, selvom du klarer dig godt?

Få effektive strategier til mere glæde, ro og overskud i arbejdsliv og studier

Afslappet sensitiv kvinde drikker kaffe eller the og har sensitiv venlig livsstil

Er du usikker på værdien af dine præstationer? – og bange for, at dine gode resultater er bluf? Frygter du, at andre opdager det, så det får konsekvenser?

Angsten i imposter syndromet kan hæmme arbejde og studier. Lær om 10 kritiske tegn og få vigtige strategier og redskaber.

1. Genkend 10 vigtige tegn på impostor-syndromet

1. Du klarer dig godt på studier og i arbejdsliv.

2. Du tvivler inderst inde på, at du gør det godt nok.

3. Du opretholder en maske udadtil, så andre ikke lægger mærke til din usikkerhed.

4. Du har høje forventninger til dig selv.

5. Du har lav eller svingende selvtillid.

6. Du er bange for at blive gennemskuet eller afsløret.

7. Du har svært ved at tage imod ros og anerkendelse.

8. Du overvurderer andres præstationer

9. Du er bedre til at huske det, du ikke har klaret godt, end det, det du klaret godt.

10. Du forklarer ofte din succes som held eller tilfælde – ikke relateret til dine egne evner og indsats.

2. Forstå, hvordan Impostor-syndromet skader dig

Måske har du en såkaldt ‘meta-kognitiv’ tanke om, at din angst for at blive afsløret vil hjælpe dig: 1. til at undgå at blive afsløret. 2. til at klare dig bedre på job og studie.

Se i stedet lige i øjnene, at denne angst:

– knytter sig til selvkritik, som hæmmer læring.

– er rodfæstet i mindreværd, der giver psykisk sårbarhed.

Siden 1978 har forskere observeret impostorsyndrom hos såvel kvindelige studerende som topchefter. Syndromet florerer typisk blandt dygtige, talentfulde og succesrige personer.

Den positive nyhed er, at du kan frigøre dig fra impostor syndromet. Ikke i et hurtigt quick fix. Men stille og roligt – skridt for skridt.

3.Lær at afsløre dine tanker – uden at ‘springe på toget’

Når du grubler og bekymrer dig, cirkler tankerne om de samme problemer igen og igen – uden at finde løsninger.

Du forsøger at ‘bevise’, at du er god nok – men det bliver aldrig godt nok.

Forstå, at tankerne skaber problemet. Forvent ikke, at de går væk. Lad tankerne være. Lær at lytte til dem og afsløre dem – uden at argumentere.

Når du anser dem for mindre vigtige, springer du ikke længere på ‘tanketoget’. Det giver dig indre ro, frihed og overskud.

Lær evt. konkrete og forskningsbaserede strategier ved kurset Slip grublerier, bekymringer og tankemylder.

4.Øv dig i at værdsætte din indsats – ikke dine resultater

Flere studier tyder på, at du slipper angsten – i stedet for kun at dække den med en maske – hvis du fokuserer mindre på dine resultater. Og i stedet fokuserer mere på din indsats.

Dette fokus kan helt konkret hjælpe dig til:

– mindre uro før, under og efter en opgave.

– bedre fokus, koncentration og læring.

– mere arbejdsglæde.

– større selvaccept.

5. Slip gamle mønstre, du har lært i din opvækst

Der er lavet forskning (Busotti 1990), som viser, at dit samspil med familien i barndommen, kan ligge bag den angst, du som voksen føler for at blive afsløret og vurderet negativt. Det handler om:

  • lav grad af støtte mellem medlemmer i familien
  • begrænset åbenhed om følelser
  • vrede og konflikter i familien
  • at familiens adfærd i høj grad styres af regler.

De sår, du som barn kan få ved at vokse op på denne måde sætter spor i nervesystemet. Er du sensitiv, bliver sporene dybere, fordi din hjerne er mere påvirket under opvæksten. Din krop og psyke kan have vænnet sig til et mere eller mindre konstant og meget usundt alarmberedskab, som driver angsten.

Hvis du genkender disse faktorer fra din egen opvækst og familie, kan du få stor gavn af at hele sårene, lære at berolige dit nervesystem og genskabe kontakten til din sunde indre kerne.

Se f.eks. Redskaber til modgang, stress og traume, Slip stress og traume eller Indre ro med hjertekohærens

Rolig sensitiv mand strækker armene og er i balance

6.Beslut dig for at fjerne det negative filter og tro på dit værd

Du kan ikke stole på de gamle følelser, der knytter sig til din opvækst. Heller ikke selvom, de ‘føles’ virkelige.

Træf en bevidst beslutning om, at du i stedet vil:

  • acceptere dig selv.
  • anerkende dig selv.
  • værdsætte og respektere dine anstrengelser.
  • behandle dig selv fair – som var du din egen bedste ven.

8.Tag imod andres anerkendelse og støtte

Fjern det negative filter, der holder andres anerkendelse og støtte på afstand. Søg bevidst at tage de positive budskaber ind og dvæle ved dem. UDEN at:

  • tilskrive det tilfælde
  • kritisere dig selv
  • kalde det held
  • bortforklare og undskylde

Øv dig i stedet i at være taknemmelig for positiv feedback.

9.Bed om andres feedback

Når du ikke selv har et realistisk billede af din indsats, har det stor betydning, at du får andres feedback.

Den feedback kan gradvist hjælpe dig til at forstå – også på et følelsesmæssigt plan – at du ikke længere behøver at holde fast i den angst, du lærte i din familie.

10.Brug din maske med omtanke

Når du forsøger at virke meget kompetent og upåvirket udadtil, kan du indadtil komme til at føle dig mere og mere forkert og urolig. Hvorfor? Fordi ingen kender dig bag masken.

Forsøg gradvist at åbne op for de rigtige mennesker, som er interesseret i at kende dig på et dybere niveau og vise dig respekt. Når flere mennesker kender og accepterer dig ‘bag masken’, vil du gradvist føle dig mindre ensom, mere afslappet og mere rolig.

Du kan stadig bruge din maske, det er ok og et fint værn i mange situationer. Men inde bag masken vil du begynde at opleve mere glæde, indre ro og overskud ved dine studier eller dit arbejde. Og gradvist vil du kunne opløse masken indefra og ud, så du selv kommer mere fuldt og helt til stede.

Søg hjælp, hvis du har stress, angst eller depression

Husk, hvis du over længere tid føler dig meget usikker og urolig kan det være, at du er blevet ramt af stress, angst, depression eller en anden psykisk lidelse. Som sensitiv vil du i givet fald føle dig endnu mere tynget – men du vil positivt set også kunne få endnu større gavn af behandling og professionel hjælp af den rigtige type.

Kunne du lide denne artikel om vigtige strategier til at helbrede impostor syndromet og få mere overskud, ro og glæde?  Så er du velkommen til at tilmelde dig vores gratis nyhedsbrev og modtage nye berigende artikler med viden og gode råd hver måned.

Anbefalede arrangementer

Slip stress og traumer: 10.11 & 8 gange frem i København:

Fjern de usynlige byrder, der stjæler din energi, og bliv mere hel, levende og glad.

Gruppe med 8 møder: Få redskaber til at genkende og slippe skjulte – men meget tyngende – belastninger. Lær at helbrede dig selv og finde fornyet styrke og overskud

Redskaber til modgang, stress og traume: 30.05.20 i København

En praktisk guide til at frisætte dine resurser, helbrede smerten og få dig selv og dit liv tilbage.

1-dagskursus:  Strategier til en dyb helbredelse af krop, psyke og sociale relationer: afhjælper negative følelser, myldrende tanker, søvnbesvær og dårlige vaner, du ‘sidder fast’ i. Også velegnet ved angst, indre uro, bekymringer, ensomhed og depression.

Indre ro med hjertekohærens:

Lær en effektiv metode, du kan bruge i alle tænkelige situationer – og få det bedste frem i dig selv.

1-dagskursus: Enkle øvelser, du kan bruge før, under og efter overstimulation. Få flere positive følelser, højere livskvalitet og bedre søvn. Også egnet til at slippe stress, angst og depression.

Slip grublerier, tankemylder og bekymringer:

Find indre ro, styrk din handlekraft og få mere overskud til ydre stress

1-dagskursus: Bryd negative tankemønstre, frisæt din handlekraft og få enkle øvelser til indre ro, styrke og overbevisning.

Se videoklip om at træne hjernen og gøre psyken stærk

Martin August interviewer professor Paul Gilbert, der guider dig til at træne hjernen og få flere positive sider af personligheden frem i hverdagen. Paul Gilbert er en af verdens førende eksperter i praktiske metoder til at slippe destruktiv vrede og regulering af følelser. Han er forfatter til flere internationale bestsellere.

Kort dansk resume af hovedpointer 

At træne hjernen er en ‘neurofysioterapi’, hvor du træner hjernens ‘muskler’. Du kan sammenligne det med fysioterapi, hvor du styrker kroppens muskler.

Hjernen er formbar. Tidligere troede man, at den ikke kunne forandres. I dag ved vi, at den forandrer sig livet igennem, når du stimulerer den.

– Taxichauffører i London har usædvanlig meget aktivitet i hippocampus, som er et hjerneområde, der knytter sig til geografisk hukommelse.

– Violinister har udsædvanlig meget aktivitet i hjerneområder, der knytter sig til finmotorisk bevægelse af fingrene.

Ved at reflektere på den rigtige måde kan du træne din hjerne til indre balance: du stimulerer positive processer i hjernen.

“It’s the same situation, but a different experience”
Du begynder at se og opleve verden på en anden måde. Når du selv og andre har det svært, vil du ikke se bort fra det eller føle dig magtesløs. I stedet vil du føle dig til forpligtet til at gøre noget for at rumme smerten og løse problemerne.

“Psyken er som en have med smukke blomster. Den er påvirket af jorden, vejret og vinden og har brug for en god gartner. Hvis du lader ukrudtet vokse frit, er det ikke sikkert, at du vil bryde dig om, hvordan haven til sidst kommer til at se ud. Du skal huske, at du kan lære at passe på din psyke ligesom en god gartner passer sin have.”

Ligesom det kræver øvelse at blive god til at spille klaver eller golf, kræver det træning at blive det menneske, du helst vil være. Nogle har et naturligt talent for det. Men alle vil opleve, at de forbedrer sig, når de træner og dagligt gør en anstrengelse.

Hvis du vælger at udvikle de positive egenskaber, vil du ikke kun forandre din hjerne og skabe balance i dit nervesystem. Du vil forandre hele din måde at anskue livet på. Ved at træne hjernen i hverdagen kan du vende vrede til varme.

Få mere viden og flere redskaber på kurset: Fra vrede til varme – for sensitive mennesker

Få mere inspiration i 2 timers videokursus med Paul Gilbert: Indre ro – en praktisk guide

Psykolog, Lise August & Psykoterapeut, Martin August

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til vores kurser, gruppeforløb og individuelle samtaler med fokus
på at vende vrede til varme er du meget velkommen at kontakte os.

Tilmeld og få gratis gaver fra Sensitiv.dk

Berig hverdagen med inspiration og ny viden til dig selv eller dit barn.
Tilmeld og få gratis gaver!


 

BOG
Sensitive Børn

BOG & VIDEO
Kursus

BOG
Sensitive Børn og Voksne

DOBBELT DVD
Særligt Sensitive

Sensitive Voksne

SENSITIVE
VOKSNE


Sensitive Børn

SENSITIVE
BØRN


Pskykoterapi

BOOK
SAMTALE


Indre ro kurser

KURSER
& GRUPPER