Håndter kritik. 10 vigtige ting du kan tænke, sige og gøre

Guide til at håndtere kritik konstruktivt og kompetent

Moden eftertænksom mand i solen med indre ro

Hvordan håndterer du kritik? “Du skal bare ryste det af dig!” eller “vær ikke så nærtagende!” Sådan lyder de gode råd tit. Men ofte preller de af, hvis den sensitives hjernes alarm er aktiv.

Læs mere om, hvordan du undgår typiske fejl – og kommer hel og styrket videre efter kritik.

Lær at tackle kritik

1. Bevar roen og overblikket

Din indre tilstand er afgørende for, hvor godt du håndterer kritik. Det gælder uanset om kritikken:

  1. kommer som lyn fra en klar himmel eller er forventet.
  2. er berettiget eller rammer ved siden af.
  3. bliver givet konstruktivt eller fjendtligt.

Øv dig i at være rolig og slappe af. Sådan kan du bedre tage vare på dine følelser og sortere i kritikken med din fornuft i behold.

2. Vær velovervejet – ikke impulsiv

Lyt til budskabet – og vent med at sige for meget. Øv dig i ikke at tolke situationen ud fra din første indskydelse eller handle på en overilet måde. Hvis hjernens alarm er ‘tændt’, vil dine tolkninger og handlinger typisk være fordrejet af biologiske reaktioner på trussel – og senere vil du ofte fortryde.

Den velovervejede tilgang har flere andre fordele:

  • du når at høre hele kritikken. Det giver dig flere nuancer og bedre overblik.
  • du undgår at forsvare og forklare dig – to strategier, som typisk fører til mere kritik.
  • du virker afvæbnende og signalerer overskud.

Bliver du bedt om at sige noget med det samme? Så understreg, at din første reaktion ikke nødvendigvis er den samme som efter nærmere overvejelse.

3. Kom ind til kernen

Du skal forstå, hvad kritikken dybest set handler om. Ellers er det svært for dig at vurdere, om du er enig. Og svært at vurdere, hvad der kan gøres.

  • spørg konkret ind til, hvad det drejer sig om, i hvilke situationer, det sker, og hvor længe, det har stået på.
  • få din kritiker til at tale om, hvad der kunne være løsningen.
  • flyt fokus fra dig selv – og dine personlige følelser – til sagen – og hvad der muligvis kan gøres.

Mens du undersøger kritikken nærmere, kan du med fordel gentage det, du har forstået. Sådan finder ud ud af, om du har fanget essensen i kritikken. Og det giver din kritiker oplevelsen af at blive hørt.

4. Hold usund skamfølelse på afstand

Når kritikken rammer et ‘ømt punkt’, vil områder i hjernen, der knytter sig til fysisk smerte, blive aktive.

Er kritikken berettiget? Så øv dig i at tøjle den usunde skamfølelse, som du ser eksempler på her:

– “Hvorfor er det altid MIG, du hakker på? (du tager det personligt – i stedet for at holde dig til sagen)

– Det passer ikke. (du benægter – i stedet for at vise, at du har forstået)

–  I går gjorde jeg xxxx, og jeg prøvede også xxx. (du fokuserer på at få oprejsning i stedet for at fokusere på, hvordan du kan forandre adfærd).

“Jeg har jo gjort mit bedste, men jeg kan ikke gøre noget rigtigt, det er ubehageligt!”. (du søger at få forståelse – i stedet for selv at vise forståelse)

Skamfølelse er handlingslammende, rammer selvværdet og får dig til at ‘sidde fast’ i de negative situationer. Ofte får den skamfulde feedback-stil andre til at blive ENDNU MERE kritiske.

5. Vend skam til konstruktiv skyldfølelse

Her er eksempler på, hvad du kan sige:

– “Det var ikke så godt. Jeg kan godt se, at det har medført xxxx, xxxx og xxxx.”  (Du anerkender fejlen og dens konsekvenser.)

– “Det forstår jeg godt, at du ikke kunne lide.” (Du fokuserer på den andens oplevelse af ubehag – i stedet for på din egen)

-“Jeg vil prøve at gøre xxx, xxx og xxx anderledes fremover.” (Du håndterer sagen – i stedet for at tage sagen personligt).

Hvorfor er sund skyldfølelse vigtig, når du modtager berettiget kritik? Fordi denne vigtige færdighed:

  • styrker selvværdet.
  • fremmer et godt forhold til andre.
  • knytter sig til ansvarlighed.
  • mindsker andres kritik.
  • hjælper dig til at udvikle positive egenskaber.

6. Sørg for konkrete aftaler

Vær helt konkret, når det handler om den ønskede forandring – uanset om det er i arbejdsliv eller privatliv. Vær konkret om:

  • de vigtige situationer
  • den uønskede adfærd, som skal mindskes.
  • den ønskede adfærd, som skal fremmes.
  • hvordan I følger op?

Husk, at øvelse gør mester.

7. Reflekter konstruktivt – og sorter uberettiget kritik fra

Hvis du har stærke følelser, når du oplever dig uretfærdigt kritiseret, kan du få hjælp af din fornuft. Disse spørgsmål er vigtige  at overveje:

  • er du uenig, fordi kritikken kun passer nogle gange? Men ikke hele tiden?
  • er det måden kritikken blev givet på, du er uenig i? Selve budskabet? Eller begge dele?
  • er der et formål med din tilgang til tingene, som kritikeren ikke har øje for? Har kritikeren sat sig ordentligt ind i din situation?
  • er kritikken motiveret af misundelse, konkurrence eller andre negative personlige motiver?
  • hvad ville du sige til en ven, der havde fået en tilsvarende kritik?

Disse spørgsmål lægger op til at du mentaliserer. Dvs. at du ser dig selv udefra og din kritiker indefra. Forskningen viser, at mentalisering:

  • virker som en lindrende balsam for urolige og sårede følelser.
  • gør dig tryg og afbalanceret.
  • styrker din skelneevne.
  • fremmer dine sociale færdigheder.
  • hjælper dig til både at være lydhør og stå ved dig selv.

8.Undgå 3 fælder

1. Du tager ansvar for andres fejl på dig – såkaldt internalisering. Især typisk blandt kvinder, som oftere  end mænd angriber sig selv, når de får kritik.

2. Du giver andre ansvaret for dine fejl – såkaldt eksternalisering. Især typisk blandt mænd, som oftere end kvinder går til modangreb, når de får kritik.

3. Du lader som om du er ligeglad – såkaldt distancering. Selvom selvbeherskelse til en vis grad gavner, vil det ikke hjælpe at skære kontakten til følelserne helt væk. Din evne til at relatere til dig selv og til andre bliver baseret på, hvordan du ønsker at have det – men du risikerer at ‘springe problemet over’ og dermed ikke få det løst.

Alle disse 3 fælder fastholder dig i skamfølelse og frustration. Det kan kræve tid at bearbejde mønstrene, som automatisk dukker op under pres.

Husk derfor at fjerne dig fra situationen, hvis du kan. Brug tid på at falde til ro, slappe af, reflektere og mentalisere.

9.Vend evt. tilbage og giv et svar på kritikken

Afstem dit svar til situationen, relationen og de konkrete muligheder for at få en god dialog:

Nyttige tips:

  1. Rediger din feedback. Evt. ved at skrive den ned eller tale med andre om den.
  2. Følg dine værdier. Husk, at du ikke får ro ved at lade andres dårlige opførsel udgøre en årsag til, at du selv opfører dig dårligt.
  3. Stå ved dig selv. Bevar din værdighed og respekt for dig selv – alle mennesker har grænser og begår fejl.
  4. Undgå optrapning af konflikt. Sæt fokus på løsninger. Husk at du ikke er tvunget til at diskutere.

10.Undgå at gruble og bekymre dig

Bliv ikke hængende i kritikken:

  • grublerier cirkler igen og igen om de samme ting – uden løsninger. Som fingre, der kradser i et sår. Rens i stedet såret og lad det hele ved at fokusere på konkrete ting, du kan gøre i fremtiden.
  • bekymringer får problemer til at tårne sig op i horisonten – uden løsninger. Sæt fokus på at gøre dine fejl til trædesten. Og på at blive endnu bedre til at håndtere den uretfærdighed, vi alle vil møde her i livet.
  • Husk alle de gange, du er blevet anerkendt. Dvæl ved den positive feedback. Sådan modstår du “krybdyur-hjernens” tilbøjelighed til at give 1. prioritet til det negative. Du aktiverer i stedet andre dele af hjernen, der gør dig mere bevidst og konstruktiv.

Kunne du lide denne artikel om at håndtere kritik? Så er du meget velkommen til at tilmelde vores gratis nyhedsbrev og få lignende artikler hver måned.

Anbefalede tilbud

Slip grublerier, tankemylder og bekymringer:

Find indre ro, styrk din handlekraft og få mere overskud til ydre stress

1-dagskursus: Bryd negative tankemønstre, frisæt din handlekraft og få enkle øvelser til indre ro, styrke og overbevisning.

Fra Vrede til Varme:

Lær at håndtere din vrede mere bevidst, kompetent og positivt

1-dagskursus: Styrk din autoritet, slip det negative og få bedre helbred og relationer. Lær at håndtere vrede på en stærk og positiv måde, som får de bedste sider frem i dine sensitive træk.

Sensitive børn og voksne:

Forstå potentialet og lad det blomstre

Bog: Vigtig viden og effektive redskaber, som hjælper dig og dit barn til at gøre de sensitive træk til en berigende fordel og som giver gode råd til at modtage kritik.

Psykolog, Lise August & Psykoterapeut, Martin August

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til vores kurser, gruppeforløb og individuelle samtaler, er du meget velkommen at kontakte os.

Tilmeld og få gratis gaver fra Sensitiv.dk

Berig hverdagen med inspiration og ny viden til dig selv eller dit barn.
Tilmeld og få gratis gaver!


 

BOG
Sensitive Børn

BOG & VIDEO
Kursus

BOG
Sensitive Børn og Voksne

DOBBELT DVD
Særligt Sensitive

Sensitive Voksne

SENSITIVE
VOKSNE


Sensitive Børn

SENSITIVE
BØRN


Pskykoterapi

BOOK
SAMTALE


Indre ro kurser

KURSER
& GRUPPER